View Single Post
Russlands posisjon er å ha en fremskutt base og alliert i midtøsten som hopper når de sier hopp. Det er ingen andre nasjoner som ønsker eller har interesse av det, så jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at det er flere aktører (hva nå enn det er...) som beveger seg nærmere russlands posisjon.

Russland vet like godt som alle andre at om Assad forsvinner så forsvinner mye av deres militære tilstedeværelse i regionen. Med de premissene er det helt klart at de ønsker en større grad av stabilitet i regionen, men det er stor splittelse på hvordan man skal oppnå dette, bl.a. mellom vesten og russland. Jeg ser ikke for meg at Russland får bli om det blir maktskifte, hvertfall ikke med det første.

Det er også mange land rundt Syria som gjerne skulle sett at Russland mistet det militære fotfestet de har i regionen. Det vil være naivt å tro at Russland kun ønsker å stoppe konflikten fordi de er så fredelige. All historie tyder på noe helt annet, og Russland er helt avhengig av fremskutte baser for å fungere som en verdensmakt.