View Single Post
Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Når det kommer til enheter: Centimeter til fot eller fot til centimeter? Det er helt naturlig å oversette fra fremmede måleenheter til mer kjente, som centimeter, liter og kilo, siden folk flest ikke har et forhold til feet, inches, cups og pounds.
Vis hele sitatet...
Nettopp, og alt for ofte blir ikke dette gjort og man kunne likegodt unngått å tekste hva som ble sagt. Spesielt morsomt er det når de prøver seg på store arealer og ikke vet hvordan de oversetter square miles til kvadratkilometer.

Sitat av Miyamoto Vis innlegg
Dollar til kroner har med preferanser å gjøre, og i noen tilfeller kan det rettferdiggjøres, selv om jeg selv foretrekker å holde det til dollar. Jeg vil ikke kalle noe av dette for "banal oversetting".
Vis hele sitatet...
Det kan absolutt rettferdiggjøres, men jeg har flere ganger måtte sjekke dollarkursen 50 år tilbake (uten å finne et kurs som stemmer med tekstingen) for å se hvilket eldgammelt årstall de fant på å bruke fordi de bommet så utrolig på hva som ble sagt og hva som ble skrevet. Hadde det bare vært så vel at de brukte googles usd to nok ved tekstingtidspunktet.....