View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det å anrike uran er ikkje ein triviell øvelse. Det å produsere tungvatn er ikkje ein triviell øvelse. Du kan sikkert få til å framstille begge deler i kvanta på eit par milligram med tusenlapper i budsjett, men for å framstille det i sakleg skala så må du ha industri.

For tungvatn handlar det stortsett om kor mykje energi du er villig til å bruke. For å anrike uran handler det stortsett om kor stor skala du vil gjere det i. For plutionium må du bygge opp prosessindustri som kan handtere høgradioaktivt materiale, og maskinere det på sakleg vis. Manhattanprosjektet vart gjennomført fordi dei hadde enorme mannskapsmengder, eit nær ubegrensa budsjett og risikovilje som framstår som absurd i dag.
Vis hele sitatet...
Jo, da.
Uten Manhattenprosjektet, (USAs kjernevåpen og kjernekraftprogram) ville det nok ikke ha vært realistisk for små land som foreksempel Sverige å ha kjernevåpenprogram. Så tidlig, i alle fall.
Foreksempel var det mange som trodde neptunium var egnet som fissilt våpenmatreale, før Amerikanerene og Britene fant ut at dette var en blindvei. Mange slike ting ble kjent årene etter.
Land som senere fikk kjernevåpen ville nok brukt mye mye lengre tid hadde det ikke være for Manhattanprosjektet.

Slik jeg forstår det skaffet Israel seg plutonium til kjernevåpen ved å produsere det i reaktorer som brant naturlig uran. Altså uran som ikke var anriket i det hele tatt.
Etter noen uker i reaktoren blir brenselet tatt ut, oppløst i div syrer og man skiller ut plutoniumet. Fissilt plutonium til kjernevåpen helt uten den fantastisk kostbare isotop-separeringen.
Disse reaktorene kan som du sikkert vet ikke virke uten tungtvann.
Det jeg mente var at så vidt jeg vet var hjelpen Israel fikk fra Norge kun tungtvann.
I alle fall ikke noe isotop seperasjons-teknologi.
Det er nok ikke trivielt å lage nok tungtvann til å starte plutoniumsproduksjon, nei. Det jeg mener er at slik jeg forstår det var det bare snakk om noen få år Israel sparte på å få tungtvann fra oss så kjapt og problemfritt.
...Mer eller mindre.
Sist endret av Arex_x; 15. juni 2021 kl. 18:08.