View Single Post
Hei min samboer driver å tar pisseprøver og blodprøver, og har gjort dette i 6 mnd nå. Fikk den kjipeste beskjeden idag.

Jeg tok også disse prøvene selv for ei stund siden, og fikk beskjed om at jeg måtte være påpasselig med å ikke drikke for mye. Jeg besto denne testen etter 9 mnd, muligens fordi jeg hadde litt for høye verdier. Skulle egentlig ta 6 mnd.
De tok IKKE tok blodprøver på meg, kun tisseprøver for å måle alkohol inntak, og andre rusmidler. Husker at jeg kunne godt ta meg noen glass i ny og ned, uten at dette egentlig skulle gå utover prøven.
Husker jeg fikk noen muntlige beskjeder om at jeg måtte holde meg til 1 enhet og at leververdiene mine ikke var noe bra i det hele tatt, og at jeg måtte skjerpe meg. Legen min sa det med et smil, også sa han at jeg måtte få lov til å leve også.
Ofte så drakk jeg meg ganske full, men det var ikke før 1 uke før testen, slik verdiene kunne gå ned i forveien. Det hendte seg at jeg tok ei øl rett før testen. Testen tas kun 1 gang i mnd med henne.

Beskjeden fra legen:
Hei ***** Jeg fikk svar på blodprøven, som viser høyt inntak av alkohol. Før man skal kunne skrive legeattest for førerkort, trenger regelverket total avholdsamhet fra alkohol og A-B prep under minst 6 mnd via regelbunden testing. mvh ***lege***

B-fosfatidyletanol (PEth):0.37 Kommentar: Påvist PEth. Konsentrasjon er høy og kan være forenelig med et høyt skadelig alkoholforbruk.

Litt om samboeren min. Hun drikker ikke for ofte synest jeg, det var bare den ene gangen her litt før testen. Det hadde seg slik at hun måtte ha en pakke sobril av legen av personelig grunner. Engangsbruk av benzodiazepiner skal vel ikke ha noe innvirkning her?

Det jeg lurer på er om hun må ha 6 nye mnd?
Synest legen hennes er urimelig, men det er vel en paragraf rytter. 0.37 var verdiene over avholdsgrensen. Og fra 0.03 til 0.30 er grensen på disse PEth testene.

Noen som har noe innspill her om hva hun kan forvente?
Sist endret av fjellape; 9. juni 2021 kl. 14:08.