View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om noen har slitt med en type avhengighet som ikke er relatert til rusbruk, vil det bety at den personen også har større sjanse for å bli rusmisbruker? Burden personen kutte ut all alkohol selv om forbruket er moderat? Aldri ta en jonas eller en stripe selv om det skjer ennå sjeldnere enn alkohol, toppen 4 ganger i året eller tror dere det er trygt siden forbruket er så lavt og det aldri døgnes eller kjøres på i mange dager i strekk? Det er snakk om flere måneders opphold mellom hva gang, og noen ganger kanskje et halvår mellom hver gang.
Vis hele sitatet...
Det der skulle jeg ønske jeg hadde et godt svar på, men er ikke sikker selv. Men vet det sies at avhengighet kommer i forskjellig form og farge, og enkelte er disponerte mens andre ikke er det. Det betyr ikke at de trenger å bli avhengig av rusmidler, men at de er mer disponert for det. Det går også an å bli avhengig av hva som helst, trenger ikke å være rusmiddel.

Dette ble hvertfall jeg fortalt under behandlig. Jeg har vært avhengig av alkohol, hasj og amfetamin. Har vært hekta på gambling og energidrikk flere ganger. På det verste drakk jeg 12-20 stk 0,5l energidrikk daglig.

Per dags dato har jeg ingen avhengigheter, men kjemper ofte for å holde meg unna tidligere nevnte uvaner. Jeg bruker ingen rusmidler nå, bortsett fra alkohol i sosiale settinger fra tid til annen og psykadelika for personlig vekst. Prisen jeg har måtte betale er at jeg aldri drikker alkohol når jeg er alene, det er da det går under for meg. Denne ordningen har fungert problemfritt i 3 år uten at jeg har økt forbruket noe som helst.

Mulig jeg er et svakt menneske når det kommer til avhengighet, og det er selvfølgelig mye annet ved min karakter som spiller inn. Men i følge tidligere behandlere er det så «enkelt» som at enkelte er disponerte og andre ikke. At avhengighet er en sykdom som ligger i en.

Likevel tenker jeg den bruken du beskriver høres trygg ut, men nå er jo jeg en som er dum nok til å prøve om det går også da.. Bare vær obs på om det skeier ut og stopp det så tidlig som mulig. Det finnes forhåndsregler man kan ta.