View Single Post
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Hei, jeg har kommet frem til at jeg (i det minste) har en unnvikende personlighet. Derfor har jeg noen spørsmål til dere freaks i tråden:
Dere som har vært i kontakt med psykologer; omtales diagnosen som helbredelig?
Hva tenker dere om positive sider ved personlighetstypen?
Er det vanskelig å finne en partner som godtar dere?

Særlig det siste uroer meg. Jeg har ingen erfaring med kjærlighetsforhold foruten nær familie, og de't er anspent siden jeg er avvisende og mistroisk. Jeg frykter det samme vil skje med en kjæreste.

Og har dere noen logiske forklaringer på deres oppførsel, og er dere mistroiske mot dere selv? Jeg har mine teorier angående motivene bak min oppførsel.
Vis hele sitatet...
Alle de «vanlige» personlighetsforstyrrelser er helbredelige. Dette er nok i strid med lærebøkene de mer konservative psykologer/psykiatere leste når de var ung, men dette er svaret for forskere innen feltet.

Det at du er bevisst på atferden din og anerkjenner diagnosen(e) dine, vil nok telle mer i positiv retning enn det at du har dem gjør i negativ retning. (Mitt erfaringsgrunnlag er kanskje ikke representativt i så øyemed, da mine potensielle partnere har langt større karameller å svelge enn noen uskyldige diagnoser.)

Jeg har selv blandet personlighetsforstyrrelse, med antisosial som mest fremtredende. Går i behandling og er med i et forskningsprosjekt opp mot mentaliseringsbasert gruppeterapi mot antisosial problematikk.

Forskerne/behandlerne har gjort et poeng ut av hvor utdatert og feilaktig det man får når man googler seg opp på personlighetsforstyrrelser, faktisk er. Dette er nok lurt å ha i bakhodet om man finner ut av dette på egen hånd.