View Single Post
Jeg leste en artikkel i Aftenposten for ikke så lenge siden der French og Moland fortalte hele historien fra de entret og kjørte halvveis gjennom Kongo på motorsykkel, til de ble fanget og alle kjenner resten av historien. Kort oppsummert for de som ikke har lest dette:

Ifølge Moland og French var de fire passasjerer i bilen + sjaføren. Under en tissepause requested av de to andre passasjerene (de to hovedvitnene), ble bilen beskutt fra skogkanten. Dette var på natta, og French og Moland stod vistnok forran bilen, og da de hørte skudd rømte de pronto inn i jungelen. En tid seinere dro de tilbake, dumpa liket av sjaføren og stakk av med bilen, men ikke til nærmeste by for å prate med politiet, men derimot tilbake til et viltreservat der de tidligere hadde fått god kontakt med noen av de ansatte, som de av en eller annen grunn heller ville "overgi" seg til. På vei dit stoppet de for natten, og da ble de angrepet av masse folk som skjøt på dem igjen. Inn i jungelen bar det igjen, og denne gangen gikk de vist en god stund, til de kom til en liten by elns i andre enden av landet. Mens de sneik seg i utkanten på natta så klarte de å lage nok lyd til at de ble oppdaget, og igjen ble de vist beskutt med en gang. Moland stakk da ut i jungelen igjen, mens French kasta seg ned i en grøft og ble ifølge han selv skutt flere hundre skudd på før han fikk lov til å overgi seg. Moland fortsatte en stund i jungelen før han ble tatt.

En helt syk historie, spør du meg. Om det er sant eller ikke, jeg vet ikke hva jeg skal tro. På den andre siden så er saken slik at Moland skal ha fyrt av hagla på kloss hold mens han satt ved siden av sjaføren inne i bilen, mens de var på vei ut av Kongo, og tilbake til Uganda. Jeg ser ikke motivet for å gjøre noe sånt, og å skyte noen i hodet med en hagle mens man begge sitter i forsetene av en bil... Veldig teit det også, egentlig.