View Single Post
Det er jo åpenbart en positiv egenskap ift andre rusmidler, men jeg har ihvertfall personlig liten tro på at folk tror cannabis tar livet av folk.
Vis hele sitatet...
Det er så klart unødvendig å nevne for folk som har mottatt nok informasjon til å forstå at dette middelet ikke tar livet av folk.
Men av de som fortsatt tror at folk hopper ut av vinduet etter et blås så er det vesentlig å legge til rette for at dette er feil informasjon som Norge har arvet fra vårt store forbilde USA etter deres anticannabis kampanje på 30 talet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2d/Killerdrug.jpg/300px-Killerdrug.jpg


Om noe er naturlig eller ikke naturlig er ikke et argument for noe som helst, det er en blind personlig overbevisning. Selve ordet naturlig er dumt og misvisende i seg selv. Alt som ikke er naturlig er unaturlig - og vi vet ikke om noe som er unaturlig i vår verden.
Er argumentet at om vi blander et substans med et annet substans som forandrer kjemien for å produsere et tredje substans så er vi inne på:

"Kobber er greit for det er naturlig men messing er ikke greit for det er ikke naturlig"
Dette er ikke og vil aldri være et argument for å tillate eller forby noe som helst, vi må nok se ganske mye dypere en dette.
Vi må se på virkning og innvirkningen middelet har, positive samt negative.

----

Norges forbruk vil neppe stige merkbart om droger ble håndtert av staten i stede for Scarface, det er mulig det vil bli en liten økning den første tiden da de nysgjerrige vil prøve hva alt ståheiet er rundt cannabis, men etter denne bølgen vil bruken synke ned til sånn cirka hva vi ligger på nå i dag.

Argumenter som folk burde støtte:

+Vi vil få et sunnere alternativ til rus, der alkohol har monopol i dag. Tragisk nok tror folk flest at alkohol er mye "sunnere" en cannabis, både på grunn av falsk informasjon i media over en lang årrekke men også blindt basert på faktum at alkohol er lov mens cannabis er ulovlig.

+Vi kan kontrollere inneholde i det som blir solgt og konsumert for å minske skadene på forbruker.

+Utgiftene cannabis påfører dagens samfunn kan balanseres ut betraktelig om vi kan gi staten salgs inntektene i stede for å sende de til Scarface.

+I dag er det ingen kontroll på hvem som kjøper stoffet, Scarface bryr seg lite om kjøper er 12 eller 25 så lenge han klarer å selge bulken han har pådratt seg. Staten kan kontrollere dette på lik linje med sprit salget.

+Vi vil lettere kunne forske på middelet, finne bedre løsninger for å hjelpe folk som sliter med misbruk når folk behøver hjelp, det vil også bli lettere for folk som sliter med misbruk med å søke hjelpen de behøver for å komme seg gjennom det ettersom det ikke vil være det store "tabuet" det er i dag.

+Kriminelle miljøer som er bygget på narkotiske inntekter vil bli "arbeidsledige" og må finne andre løsninger som f.eks en jobb.

+Politi og rettsvesen kan prioritere vold, mord og overgrep i stede for å leke krig mot folket.

+Fengslene vil miste nærmere 30% av de innsatte, og vi kan bruke midlene disse krever til andre mer fornuftige ting som skoler, gamlehjem eller rehabilitering.

+Den store sirkelargumentasjonen som kriminaliseringen i dag er bygget på vil rase sammen (siden det er basert på seg selv)
Cannabis vil IKKE få deg til å starte på heroin, vi vil ikke lenger behøve å oppsøke de kriminelle miljøene som selger og sprer missledende informasjon for å få nok en stamkunde.
Vi hadde iallefall på ungdomskolen 2-3 besøk fra speedfreaks og uttørkede heroin misbrukere som gang på gang fortalte at cannabis var starten på helvete, at cannabis gir oss lysten på sterkere midler.

Cannabis gir deg like mye lyst til å prøve heroin som kaffe gir deg lyst til å prøve amfetamin, det er en absurd konklusjon. Det er indoktrinering av misvisende informasjon på et landsdekkende nivå. Skremmende.

Det finnes så mange gode positive argumenter for å legalisere samt regulere cannabis salget at jeg ikke helt ser behovet for å slå til med det storet esset:
"Jeg vet noe som ikke du vet, cannabis er en plante og en plante er naturlig for den finnes i naturen."

Jeg spår regulert salg i Norge en gang mellom 2016 og 2020.

Sitat av ztaale Vis innlegg
Og til dere som sier dere må få bestemme selv.

Hva med at dere er med i ett samfunn hvor dere betaler skatt og nyter en masse goder av vårt demokrati, den potensielle utgiftsposten dere risikerer å bli pga deres forbruk av brunt/grønt skal da ikke koste resten av gjengens skattepenger?

(ja, jeg vet alkohol ikke akkurat er gratis for velferdsstaten vår)

Det sagt så er jeg for legalisering av ALT. Skal THC være lovlig så skal faen meta, mdma, sopp, heroin, segwayer, vannscootere og romferger også være legalisert.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at dette burde være lovlig (romferger må nok reguleres med et type sertifikat)

Har du samme holdning til ekstremsport tråden ztaale? Burde vi forby fotball, fjellklatring, paraglading, fallskjerm hopp osv for det er en unødvendig helse risiko involvert som kan føre til en utgiftpost for staten?
http://freak.no/forum/showthread.php?t=278273&page=2
Sist endret av Noxaran86; 24. februar 2015 kl. 11:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.