View Single Post
Hei.
Diskuterer til tider cannabis relaterte diskusjoner på bla Facebook. I den sammenheng irriterer jeg meg gang på gang over de samme argumentene.
Ett argument spesifikt;

Hvor mange har dødd av cannabis?
Ingen. Derfor må vi legalisere!!
Vis hele sitatet...
Hvorfor argumenteres det med såpass tåpelige argumenter? Greit nok, i enkelte tilfeller kan det være relevant, men særs sjeldent. Brorparten av samfunnet har nok også fått dette med seg.

Hvorfor heller ikke fokuserer skadene stigmatiseringen fører med seg? Hvorfor ikke heller satse på skatteinntekter og penger i forebygging, human rus politikk, at man slipper å oppsøke kriminelle miljøer for og få tak i cannabis, regulert salg, unngå og gi makt og penger til kriminelle, likestille cbd og thc med ett mer naturlig utgangspunkt, osvosv.

Jeg fatter ikke hvorfor akkurat dette må skinne over alle nettets diskusjoner, og jeg tror absolutt ikke det hjelper legaliserings debatten. Det er jo åpenbart en positiv egenskap ift andre rusmidler, men jeg har ihvertfall personlig liten tro på at folk tror cannabis tar livet av folk.

Alt i alt vil jeg ha frem at det finnes så mange bedre argumenter som kan brukes. Det er mye som ikke tar livet av folk, men det betyr ikke automatisk at man bør avkriminaliserer/legaliser det.

- Hva er dine tanker om dette argumentet?
- Har du andre eksempler du irriterer deg over?
- I hvilken retning prøver/ønsker du og vinkle debatten?
- Irriterer jeg meg på ett unødvendig grunnlag?