View Single Post
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg har ikke ment å sammenligne. Jeg stiller tvil ved hvor trygg dataen er, eller vil være, og begrunner dette med alt vi har lært fra Snowden-avsløringene og, ikke minst, avsløringene i seg selv. Hvor stuerent PST er i forhold til NSA blir en annen sak, men jeg er nysgjerrig på hva du vet om den saken. Hvordan kan vi lære om hvor stuerene slike myndigheter er?
Vis hele sitatet...
Vi lærer jo ganske ofte i ettertid at de ikke er stuerene i det hele tatt. Lund-kommisjonen slo ned som en bombe og viste ganske eksplisitt at overvåkningspolitiet hadde tatt seg enorme friheter og tolket loven etter "hensikten helliger middelet"-måten. Og hver gang de blir tatt med buksene nede og kuken en eller annen plass der den ikke skal være blir det oppvask, hoderulling og de lover dyrt og hellig at det aldri skal skje igjen... Helt til neste gang de blir busta. Noen ganger er det regelrett komisk. Basestasjonssaken er ett eksempel. Et annet fint eksempel fra nyere tid er da Treholt begjærte gjenopptakelse, og hevdet at han hadde blitt utsatt for ulovlig videoovervåkning. Neida, sa PST. Hvorpå Ketil Lund personlig kom på banen og sa at "joda, det gjorde de, men akkurat den saken var utenfor vårt mandat den gangen". Når de velger å lyve, for å redde ansikt, i saker der samtlige involverte har gått av med pensjon... Da er det ikke mye grunn til å ta noe annet av det de sier seriøst.
Sist endret av Myoxocephalus; 11. april 2020 kl. 00:08.