View Single Post
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
@Cocajumba

Flytt annen plass enn til Spania. Her jeg bor i en liten strandby i Latin-Amerika (du har jo allerede brukernavnet på plass) kan du leve som en konge på langt mindre enn du har idag.

Jeg betaler 1481 kr mnd i husleie for et hus med to soverom og to bad, stor hage og svær mur rundt for sikkerhet.
Utover det har jeg sikkerhetssystem bestående av 4 hunder på i gjennomsnitt ~25kg, som spiser for ca 700 kr i mnd pluss piller mot lopper og flått for ca 200 kr. Andre faste utgifter er internett (300 kr), telefon (100 kr), vann (50 kr), strøm (50-100 kr), bosstømming (10 kr) ++ ymse smått.

Bensin er dyrt, men alternativ til bil er kollektiv. Taxi koster maks 20 kr fra ene enden av byen til andre. Collectivo (sitte bakpå en truck med tak) eller buss koster 3 kr for tilsvarende distanse. Å ta "first class" buss 2 timer til en naboby koster 25 kr.

Du kan spise for 20 kr dagen hvis du vil leve veldig billig, eller spise to måltider på restaurant for en under en femtilapp -- igjen hvis du ikke velger de dyreste alternativene