View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vel, du har jo hele livet fremfor deg med en forutsigbar inntekt. Så da gjelder det å planlegge på hvordan du skal bruke pengene. De neste 10 årene har du fått utbetalt omtrent 2 millioner, hvordan ville du ha brukt de 2 millionene sånn at det ga deg bedre økonomi i fremtiden? Det åpenbare er jo dette med bolig, om du betaler husleie så er det penger ut vinduet, om det er avdrag på lån så går det til verdi i bolig.

Ellers, så har du jo faktisk muligheten for å jobbe litt før utbetalingsbeløpet blir justert, selv om du er ufør. Her må du tenke at du har hele livet fremfor deg. Kunne en nettutdanning i noe som du interesserer deg vært noe for deg? Og kan du selge denne nye kunnskapen videre (rådgiver, uavhengig kontrollør, oversetter osv) eller kan det lede til en måte at du kan skape noe av verdi (kunst, skrive bøker, nyutvikling, ideer osv) ut av det? Eventuelt kan du jo investere opptjent beløp på børsen, så har du en grunn til å stå opp før klokka 9 om morgningen også (NB: Ikke invester mer enn du tåler å tape, før du er komfortabel).

Det viktigste tror jeg, uten at jeg kjenner deg i det heletatt, er jo at du må finne å gjøre noe som du liker å gjøre i hverdagen, så hjernen din blir litt sysselsatt. Uansett, ser at noen nevnte at du kanskje røyker, og skal innrømme at det første jeg tenkte når jeg las "uføre" var bikkje, tobakk- og alkohol. Unngå å bli en stereotype, det er lov å barbere seg og dusje en gang for dagen selv om man ikke skal på jobb. Kanskje setter samboeren din pris på det også.

Lykke til.