View Single Post
prater bare piss
HelloInsomnia's Avatar
Trådstarter
82
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hadde kraftig DP i en god del år, dog ikke rusutløst. Jeg tror egentlig det er en form for ekstrem "oppvåkenhet", det føles jo på en måte opp som at man er mer tilstede enn man har vært noensinne og virkelig klarer å se alt som det er, men det er bare helvetes merkelig. Absolutt ikke behagelig og ikke noe gøy, men problemet med DP er at det gjerne blir verre om du fokuserer på det. Tenker du ikke på det så skjer nesten aldri.

Men at du begynner å komme deg ut av det er supert. Det var mest sannsynlig bare DP utløst av angstanfallet, da det er en veldig normal trigger for å få "langvarig" DP, som igjen kan føre til mer angst, som kan gi mer DP. At du har kommet deg greit ut av det er supert! Hold deg unna rus, koffein, spis sunt og tren så går det nok 100% over før du vet ordet av det!
Vis hele sitatet...
Jeg levde i en konstant boble i 2 uker, og jeg avsluttet alt av rusmidler. Begynt å trene litt smått igjen, men fikk veldig ofte angst fordi treningssenteret mitt så helt sinnsykt ukjent ut, var som om jeg aldri hadde vært der - selv om jeg har trent fast i 2 år der nede.

Jeg fokuserte på det i starten, våkna opp hver dag og titta på hånda mi om den var rar. Ettersom jeg leste et det kan gå over etter et par dager så la jeg meg hver natt og tenkte at imorgen er det over. Etter jeg fant ut at det ikke gikk over sånn, så slutta jeg å fokusere på å fikse depersonaliseringa mi istedenfor så gjorde jeg fred med meg selv at det her kan vare livet ut, og at jeg burde heller fokusere på angsten min. Så gikk jeg imot om at jeg var schizo, slutta å se etter hvor lyden kommer fra - og hver gang jeg så noe eller hørte noe så spurte jeg ALLTID kameratene mine om hvor den lyden kom fra.

Det jeg har sleti mest med depersonaliseringa var å holde samtaler, ettersom jeg følte jeg ikke snakket og at det var en helt annen stemme enn hva jeg er vandt til. Begynte med kognitiv terapi, med at når jeg for eksempel skulle hente en kontroll for å skru opp tv lyden så sa jeg til meg selv "nå henter du kontrollen, og klemmer den med venstre hånda før du skrur opp lyden" så at jeg slapp å spørre meg selv "bestemte jeg det der nå? gjorde jeg det på automatikk?" og alle disse spørsmålene. Veldig skremmende mind altering ting jeg har opplevd, og har fått en sterk påkjenning. Hjelper heller ikke at kompisene mine ikke forstår sykdommen, og at dem mener alt er i hodet og jeg burde bare riste det av meg.

Makkafisn, DP er en forkortelse av depersonalisering.

X føler seg som et spøkelse
X føler han ikke har kontroll over talemåte eller hva han gjør
X føler alt rundt er uvirkelig (derealisasjon, DR)

En sekundær lidelse fra sterk angst eller schizofren/bipolar!