View Single Post
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Godt innlegg, her er jeg enig i det meste.

Men noe jeg vil sette fingeren på, er at Eskil Pedersen (eller noen andre på båten) burde ha kontaktet politiet. En av dem må nesten ha hatt tilgang på en telefon, og jeg regner med at båten er utstyrt med radio.
I den settingen at han ikke gjorde noe for å hjelpe til synes jeg det er rart at han fortsatt kan roses sånn opp i sky i alle aviser. Faktisk synes jeg måten han bruker media til å skaffe så mye oppmerksomhet om hendelsen er så kvalm at man bør kunne straffes for det.

Noen stilling i politikken bør han i hvert fall ikke få ha.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at Eskil Pedersen fremdeles bør være i (relativt)fremstående posisjon i AP/AUf, men slett ikke som en "første leder". Hadde han håndtert situasjonen bortimot som hans eget idol Jens, hadde vi nesten ikke hatt dette snakket vi holder holder på med nå.

Men igjen, det er masse man kunne ha gjort og ikke gjort. Det vi faktisk vet er at angrepet kom som lyn ifra klar himmel - og det appåtil ifra en bombastisk amatør.

En ting til som vi lærte da/nå, er at innenlands-sikkerheten for terror og væpnede situasjoner er/var relativt ræva i Norge. Og husk dette, det norske FOrsvaret har antagelig en av verdens mest kompetente spesialstyrker/antiterror-soldater og en svært god [COLOR="SeaGreen"]militær etterretningstjeneste[/COLOR]. Paradokset er hvordan i huleste vi fikk et terrorangrep på norsk jord, men meget mulig er grunnen at fokuset er på Afghanistan/alt utenlands av de militære - imens politiet og den [COLOR="RoyalBlue"]sivile etterretningstjenesten[/COLOR](PST) er altfor opptatt av islamister, som det er lite av i Norge, dessuten gjorde alle sivile etater en slett jobb, imens de militære holdt seg forholdsvis profesjonelle.

Hadde FSK og Beredskapstroppen fått friere tøyler ville situasjonen ha blitt løst mer effektivt med (antageligvis) mange liv spart.
Sist endret av aeon_illuminate; 1. juli 2012 kl. 12:36.