View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg har skumlest tråden og ønsker dermed å distansere meg ifra denne krangelen mellom de to partene, de som [COLOR="RoyalBlue"]a)[/COLOR]mener at Eskil Pedersen er feig pingle som ikke tok ansvar for sine AUF-medlemmer, og de som [COLOR="Red"]b)[/COLOR]mener at det var lite eller ingenting han kunne gjøre, da situasjonen var ekstrem og samtlige ungdomspartier og deres ledere er svært lite forberedt på slike situasjoner.

Jeg er forbauset over, og lurer på følgende to ting; [COLOR="RoyalBlue"]1)[/COLOR]hvordan kan dere som kritiserer/hater Pedersen forvente at han skal utføre heltedåder da han nesten ikke har trening/opplæring i å håndtere slike situasjoner ??
[COLOR="Red"]2)[/COLOR]Dere som prøver med nebb og klør å forsvare Eskil Pedersen - klarer dere overhodet ikke å innrømme at han ærlig talt ikke tok lederansvar ??

Min egen konklusjon er følgende; det var ikke særlig mye Eskil Pedersen kunne ha gjort i situasjonen AUF var i den gangen. Han gjorde riktignok en rasjonell handling og flyktet med sine nærmeste. Derimot - mannen/gutten tok IKKE lederansvar, og som AUF-leder og "stjerne" for AUF-ere burde han ha vært der som moralsk/mental støtte, eller ha på et vis "guidet/ledet" menneskemassen nogenlunde vekk fra angrepet.

Jeg har i mange situasjoner, i førstegangstjenesten, skolen, ulike lag og foreninger, lært at de som er ansvarlige for en gruppe skal ogsåta lederansvar.

Allikevel - jeg som mange andre synser. Det som jeg derimot er sikker på er at jeg overhodet ikke ønsker denne mannen/gutten som fremtidig statsminister. Det har han bevist at han ikke er god til både under og faktisk også etter Utøya-katastrofen.
Og jeg sier dette som en stor tilhenger av AUF!
Vis hele sitatet...
Godt innlegg, her er jeg enig i det meste.

Men noe jeg vil sette fingeren på, er at Eskil Pedersen (eller noen andre på båten) burde ha kontaktet politiet. En av dem må nesten ha hatt tilgang på en telefon, og jeg regner med at båten er utstyrt med radio.
I den settingen at han ikke gjorde noe for å hjelpe til synes jeg det er rart at han fortsatt kan roses sånn opp i sky i alle aviser. Faktisk synes jeg måten han bruker media til å skaffe så mye oppmerksomhet om hendelsen er så kvalm at man bør kunne straffes for det.

Noen stilling i politikken bør han i hvert fall ikke få ha.