View Single Post
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Jeg ble i allefall beroliget av denne tråden. Hvis en freakfest eller freakmøte blir satt i samme situasjon som på utøya,vil ikke drapsmannen ha en sjanse, mange modige mennesker blant oss freaks ^^
Vis hele sitatet...
Når det nærmeste man har kommet døden er at man har mistet en kul rustning i World of Warcraft så er det lett å være soveromshelt og stor i munnen.

Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Men inntrykket mitt fra Pedersen historie var at han aldri befant seg i noen livsfare fordi han kom seg til ferja såpass fort. Det som jeg personlig syntes var tragisk var at ikke ferja tok det intiativet om å holde seg på en relativ trygg avstand og istedet plukke opp svømmende AUF'ere på flukt. Dette måtte heller båteiere i små skuddutsatte småbåter gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva var en trygg avstand? Hvilket grunnlag hadde de som var på båten for å bedømme hva som var trygg avstand? Hadde de inngående kjennskap til hvor mange terrorister det var, hvor de befant seg, og hva slags våpen de hadde med seg?

Å påstå at Pedersen aldri befant seg i livsfare er så fjernt fra virkeligheten man kan komme. De som var på båten så faktisk Breivik oppe ved hovedbygget, som ikke var særlig langt unna. Hadde Breivik snudd seg så hadde han hatt klar sikt rett inn i båten. Bare flaks gjorde at de som var på båten ikke ble drept.

Pedersen selv hadde løpt forbi lik da han rømte mot båten.

Da de på båten fikk kontakt med politiet fikk de også ordre om å komme seg i sikkerhet. Er det slik at du mener de burde overstyrt politiets vurderinger og blitt på stedet? At de var bedre i stand til å bedømme situasjonen?

Jeg vil ikke kritsere Pedersen for at han kom seg i sikkerhet, men heller de mangelde lederegenskapene ved å la de stakkars klare seg selv uten å se tilbake.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med lederegenskaper å gjøre? Mener du helt seriøst at en leder i en blomsterbutikk skal kunne takle samme type situasjoner som en spesialtrent soldat? At så lenge man har tittelen leder så er man automatisk skikket til å gjennomføre kompliserte militære vurderinger og operasjoner?

Dette synes jeg var feigt. Dette handlet mest om å kun gjøre noe for å hjelpe ungdommene på svøm. Båt-eierne var ikke Hollywood-helter, men vanlige helter som gjorde noe for å hjelpe ungdommene som de i motsetning til Pedersen ikke var leder for.
Vis hele sitatet...
Båteierne hadde heller ikke rømt fra en massermorder på en liten øy, men kom fra sine trygge campingplasser. Det er en himmelvid forskjell i mentalitet hos noen som har rømt fra en krisesituasjon som har oppstått uten forvarsel, sammenlignet med mennesker som reiser inn i en krisesituasjon fra et trygt sted, og med muligheten til å forberede seg mentalt. Og ikke minst, muligheten til å komme seg unna krisesituasjonen når som helst, og tilbake til det trygge stedet de kom fra i utgangspunktet.

Du synes det er feigt å rømme fra en massemorder. Jeg er så uenig med deg som det går an. Jeg synes derimot det er feigt å rakke ned på folk som såvidt har kommet seg levende fra en livsfarlig krisesituasjon, og som har store psykiske ettervirkninger, deriblant skyldfølelse fordi de klarte å overleve.

Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Jeg hadde ihvertfall løpt som faen, og det håper jeg alle andre hadde gjort også
Vis hele sitatet...
Du har mer ryggrad enn alle klagerne til sammen. Noen som faktisk har baller til å stå for hvem de er og innse at de ikke er superhelter, og sannsynligvis ville tatt beina fatt selv. Alle som syter over at Pedersen overlevde er de største feigingene. Sitte der i den trygge godstolen sin og hetse fyren fordi han overlevde en massakre... Det er direkte skammelig.