View Single Post
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Delen av manifestet som handlet om planleggingen var skrevet av Breivik personlig.

Etter min mening er det likevel fullt mulig å tenke nøye gjennom noe og planlegge noe lenge uten å være spesielt smart.
Vis hele sitatet...
Støttes. Vilje uten sidestykke er mer det jeg tenker av Breiviks verk. Hadde han fått gjort det han selv ville men måtte velge bort siden han ikke klarte å lage mer eksplosiver enn det han gjorde: Namely tre bomber og skytetokt i Oslo. Muligheten for at han hadde blitt stoppet hadde vært utrolig mye høyere. Det var dårlig planlegging av han som førte til at han gikk for en plan som fungerte bedre.

At Utøya gikk så "bra" for hans del var jo et uhell. Han skjønte jo ikke selv hvor godt terrormål det var. Andre eksempler på hans treghet: Han trodde det skulle være væpna vakter på utøya når han kom dit. Jeg tror han har sagt at han forventet fire ved kaia, at Støre skulle ha to væpna vakter og Brundtland skulle ha minst en. Det er jo piss fra A til Å. Hvor ofte ser man til væpna vakt i Norge utenfor militær sammenheng og statsbesøk? Aldri.

Det er ikke utenkelig at Støre skulle ha en eller annen form for vakt bevæpnet eller ikke, men at en terroraksjon skulle ført til bevæpning av vaktholdet til Utøya var ikke slik samfunnet vårt så ut før terrorangrepet fant sted.

Og at Abbo forventet at alle på øya skulle storme ut i vannet for så å drukne er også helt bak mål. Kan han ikke selv svømme? Han har jo selv et sterkt overlevelsesinnstinkt, skjønner han ikke at andre har det?

Dette er forøvrig en av de ekleste trådene på nett jeg har vært borti.