View Single Post
Jeg ble også nysgjerrig etter Breiviks uttalelser om MS Thorbjørn. MS Thorbjørn som opprinnelig var ment brukt til i landsetting av mannskap i stridssituasjoner var en ideell farkost i denne situasjonen. At de om bord ikke brukte dette pansrede kjøretøyet til å plukke opp de som hadde lagt på svøm er utrolig trist. Så vidt jeg har forstått dro ikke MS Thorbjørn til land, men dro til sikkerhet midtfjords. Enig med de ovenfor som påpeker at de eneste heltene ut av denne tragedien er de menneskene i glassfiber båtene som risikerte livet for å redde ungdommen opp av vannet.

I tillegg så blir hele situasjonen absurd når vår spesialstyrke sitter stranda midtfjords i ei jolle som ikke klarer vekten deres. Hadde de i det minste kjørt til land kunne denne båten blitt brukt til raskt og ilandsette Delta trygt på øya. Men uansett, de sivile sin valg og handlinger i disse timene burde være unnlatt kritikk. Men å fremstille det på en annerledes måtte i etterkant for å sette seg selv i et bedre lys er absolutt kritikkverdig.

Etter uttalelsen til Breivik spant fantasien opp et lignende scenario som ble luftet tidligere her. Hvor båtmannskap fattet mistanke til Breivik på vei over men fortsatte ferden for å redde eget skinn. Dette ser jeg på som rimelig usannsynlig etter artikkelen til Aftenposten. Jeg tror ikke Breivik dro dette ut ifra lufta. Hvis han skulle være onsdskapsfull ville han fortalt hva som skjedde på MS Thorbjørn. Dette må jo ha vært noe betydelig siden han ordlegger seg slik.

Sitat av Hachi Vis innlegg
hvorvidt Eskil er feig eller ei var vel aldri utganspunktet for denne tråden, "Hva skjedde egentlig på vei ut til øya? "
Vis hele sitatet...
Enig. Nok av tråder oppe hvor man kan diskutere Breiviks intelligens og Eskils tapre flukt. Men fokus her er hva skjedde på MS Thorbjørn som Breivik refererte til i rettsaken.