View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Thebigt: nesten all forskning peiker på at auka aksept for alkohol frå foreldre fører til tidlegare debut, og større sjans for alkoholproblemer seinare i livet som følge av større konsum. Anekdoter endrer ikkje det faktum at det ikkje er ein god idè, både av etiske og helsemessige grunner.

Det forundrer meg forøvrig at så mange hakker på anekdoter her. Kva med å sjå på noko som faktisk kan gje svar, og ikkje bare synsing?
Vis hele sitatet...
Selvsagt slashdot. Økt aksept fører til et annet forbruk blandt mange.
Men her på bygda der jeg bor dreit vi i om foreldra syntes det var greit ell ikke, vi drakk jo likevel. Og konsekvensene er desto verre da som når de aksepterer det og veit om det. Blandt annet så veit jeg med meg selv at når det var tabu for meg å drikke så "drakk" jeg jo ikke som min mor og far visste om. Det endte med at jeg ikke hadde så veldig mange steder og gjøre av meg å det har hendt flere ganger at jeg har sovi i grøfter, på benker etc... noe som ikke hadde skjedd. Viss det hadde vært greit for mine foreldre at jeg drakk. Da kunne jeg ha kommet hjem uten å at jeg måtte påberegne et kosmotisk helvette uten like... Noe som hadde vært avgjørende for en del av mine framtidsutsikter i dag.

Det er ikke tvil om at det er bedre når de aksepterer det i form av løsninger som å komme seg hjem, ha et sted å sove. etc. I mange av tilfellene vil mine foreldre være behjelpelige med det.
Noe som ikke var på tale når jeg ikke "drakk"