View Single Post
Opprinnelig postet av Kongen
Har regnet litt på kostnadden:

1 server med 1 u rack kabinett og 4 * 250 GB disker i raid 5 koster ca 13 000 kr, og har ca 700 GB lagringskapasitet. Altså (13 000 / 700=) 18,5 pr GB. Hvis hver bruker har 1GB med mail, vil dette ta ca 300 mb med diskplass (da mailen komprimeres), dette vil koste ca ( (18 / 1000) * 300= ) 5,4 kr.

5,4 kr pr. bruker er verst tenkelig scenario, kanskje bruker gjennomsnittsbrukeren bare 100 mb med, mail, som er 30 mb med disk, som koster ( (18 / 1000) * 30= ) 0.54.

Hosting av mange maskiner vil også koste en del.

Bonnbreddebruken bli ikke så mye mer en tilsvarende tjenester da folk antagelig ikke vil sende eller mota flere mailer på gmail en andre plasser, og vedlegg ikke kan være på mer en 10 mb.
Vis hele sitatet...
Først vil jeg si. Hvis du skal gjøre det på denne måten, vil det bli usaklig dyrt. Når du skal ha mye lagringsplass kjøper du ikke en server som har 4 harddisker.
Kjøp servere beregnet for lagring av enorme mengder data. Dette får prisen pr. GB ned et par hakk.

Hosting. Med tanke på at google allerede har en sykt stor serverpark, så tror jeg ikke det blir et problem å utvide denne.

Du må også ta med i regnestykket at veldig få av brukerne kommer til å bruke all plassen de får tildelt, google får økte inntekter fra adsense, pga. populariteten til gmail. Jeg tviler litt på at google taper penger på dette (Ikke at du sa det).

Forresten, noen som har en gmail invite til overs? kunne tenkt seg en