View Single Post
Jeg ville aldri bedt en kjæreste betale markedspris for å bo sammen med meg. Det er nok dette kjæresten din tenker pga personen i praksis vil betale langt over dine kostnader uten å få noe igjen for det. Hun vil dermed være en leietaker som ikke har noe særlig med rettigheter med tanke på å leie av randoms og kan fort ødelegge forholdet deres. Løsningen er dermed å gi kjæresten en eierandel tilsvarende halve lånet og dele på alt av felleskostnader. Eventuelt kan dere regne ut felleskostnader + strøm og internett. Dette er kostnader som du har på leiligheten og det vil være naturlig at dere deler dette eksklusiv renter og avdrag.

Når det gjelder kompisene dine forstår jeg også dem godt. De er ikke interessert i å leie av deg pga de som eier ofte har et veldig personlig forhold til leiligheten og skal ha det veldig på sin måte pga det er de som eier og da mener de at de skal bestemme. Dette vil ofte føre til dårlig stemning. Mange som eier, bor og leier ut har også et veldig urealistisk bilde av hvordan huseieloven regulerer leieforholdet og det blir ofte dårlig stemning pga dette.

Men et eksempel. Hvis du og tre kompiser skal kjøre til hytta og deler bil. Krever du da bensin + bompenger, eller inkluderer du også billånet og reperasjoner inn i hva de må betale? Hvis buss tilsvarende rute koster mye mer enn bensin og bompenger/5 forventer du da å få bussbilletten/markedspris eller hva turen faktisk koster i bensin og bompenger?