View Single Post
Trådstarter
37
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ingen her inne kan svare deg på om mannen din er klar eller ikke, det er det ingen av oss som har peiling på og heller du som må bestemme deg for ettersom det er du som kjenner han best.
Litt skuffet over at du har gitt han ett "ultimatum" ved at han må bevise seg ovenfor deg i 3 år, av egen erfaring så kommer det bare nedturer med slikt, samt at det hjelper jo sikkert ikke for han at han hele tiden må gå rundt med det i bakhodet.

Hva med å lære han hvordan han skal ta hånd om økonomien sin istedenfor å gjøre alt for han?
Om du ikke har prøvd det allerede altså.
Da vil kanskje ting gli litt lettere og både han og du slipper å sitte med følelsen av at du styrer alt.

"Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime."
Vis hele sitatet...
Neida, men det var ikke det jeg spurte om heller, om han var klar. Jeg spurte etter historier fra de som har klart det.

Jeg vil heller ikke kalle det et ultimatum. Det ligger ikke noe "ellers så" i dette. Som uføretrygdet og handikappet kan jeg ikke sette han som medeier om han ikke viser seg skikket til å håndtere egen økonomi. Da kan jeg ende med å miste leiligheten og ende i sosialbolig. Han kan bo her og sette alle sine penger i fond, om han vil det. Så han ender ikke som en taper her, uansett. Å være snill for å være snill, det er dumt av meg.

Hadde du satt et rotehue som medeier på leiligheten din uten å se det an først? Kanskje? Men som trygdet har jeg ikke det handlingsrommet.

Han tar over sin egen økonomi om tre måneder. Da skal han få styre sjøl, samt spare opp 100 000 i egenkapital som han kan kjøpe seg inn med. Jeg synes ikke det er å være urimelig.

Jeg beskrev situasjonen som en bakgrunn for hvorfor jeg trenger noen historier der folk har klart å forandre seg - slik at jeg kan ved hjelp av dere kan gjenvinne tilliten raskere.

Og når det gjelder å la han prøve seg sjøl - det er et stykke dit. Han vet knapt hva en nettbank her, eller hva renter er. Men budsjettene henger på kjøleskapet og han får full oversikt over alt, men jeg får fort bare: så flott at du tar deg av dette, du er kjempeflink!

Så jeg må nok ta meg av det praktiske rundt økonomi i ekteskapet - det eneste jeg behøver er at han forstår at han må holde på jobben sin og åpne posten sin - slik at han ikke gambler med boligen.

Sitat av Mumrikken Vis innlegg
Ja, helt klart. 20 forskjellige inkasso saker.
Innså egentlig hva jeg stod i 5 år senere, her står jeg... Med 30.000 igjen (2 saker) etter å ha betalt ned over 140.000 :-)

Endelig "kredittverdig nok" til å få mobilabonnement igjen, gjeldsfri om 4 måneder.
Gikk vel opp for meg at det var på tide å bli voksen.
Vis hele sitatet...
Godt jobba!

Og takk for at du delte.
Sist endret av Amflora; 18. juli 2019 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.