View Single Post
Flere av tingene er nevnt allerede, skulle selv ha fulgt denne sjekklisten når jeg ble kalt inn til HV tjeneste i fjor høst, men jeg røykte hele uka før og glemte det ut, kvelden før også :S
For ordensskyld så har jeg avtjent verneplikten noen år tilbake i rusfri tillstand

1. Kom i nye klær. Har det vært et narkotisk stoff i kontakt med klærne dine og bikkja får annledning til å sniffe deg vil bikkja med 99% sikkerhet markere. Her har mengde liten til ingen betydning. Å vaske klærne er lite til ingen hjelp.
Gjelder også baggen du har med deg og ALLE tingene i baggen.

2. Legg igjen lommeboka hjemme. Som andre sier det er en fin plass å gjemme keefen men også kort som har vært i kontakt med amf eller cola vil bli gjennstand for en glad hunds oppmerksomhet. Bestill nytt bank kort dersom du er usikker eller ta med kontanter rett fra minibank.
Bankkort skal vistnok være mulig å vaske, men siden det ikke funker 100% på klær hvorfor ta sjansen?

3. Mobilen: dersom den har vært i samme lomme som et narkotisk stoff, lån en annen eller skaff en ny. Er du i tvil så er du ikke i tvil som de sa i førstegangstjenesten (les: er du i tvil så ikke ta den med)

4. Nøkkler gjelder det samme som med mobilen. Spesielt hvis du har brukt dem til mekking. Dersom du har bilnøkkler på deg og bilen står en plass de finner den skal du ikke se bort i fra at bikkja får sjekke den også.

5. Røykpakken: kjøp en ny sammtidig som du stikker i minibanken og henter cash. Ikke glem lighter også

6. Klipp deg. Som nevnt av andre så er det lurt å ta skalpen. Blir du tatt ut til urinprøve etter å ha blitt markert BLIR det tatt hårprøve. Dette er veldig viktig dersom du har tatt andre middler enn canabis. Er dog noe usikker på om hårprøven er fellende dersom du blir tatt. Men gjør dette et par dager i forveien slik at det ikke ser ut som du ble skamklippt dagen før.
Etter det jeg har hørt og fått ut av Narko Sør vil det håret som vokste ut når du tok et stoff kunne brukes til å påvise stoffet.
Har aldri hørt om at det er tatt prøver av andre steder en hodet. Litt ekstremt å ta allt hår på kroppen.

7. Dersom du vil ha en ren urinprøve på innrykk bør du holde deg unna cannabis i ca 2 mnd (litt lenge men da er du sikker) før innrykk. Husk også å trene regelmessig og drikke rikelig med vann da dette vil være med å øke forbrenningen og utskillelsen av sporstoffer i urinen. Holder du 2 mnd regelen så skal du være relativt trygg.

Vanlig praksis ved innrykk er at all bagasje blir satt i en hall og at folk blir sluppet inn puljevis for å hente sin bagasje. Noen eller alle i hver pulje blir plukket ut til kontroll (Samtlige som har bagasje som bikkja har markert på) og noen tilfeldige inni mellom. Ved førstegangstjenesten var det MP som utførte denne kontrollen. Min kjære lillebror hadde på dette tiden røykt hasj og oppbevart brukerutstyr i sekken jeg reiste med uten at jeg viste det, og jeg ble derfor plukket ut i min pulje. Jeg ble spurt av MP soldaten som sjekket min bagasje om jeg hadde noe imot en urinprøve, i mine yngre dager viste jeg ikke hva hasj var og hadde derfor ingen problemer med dette. Det ironiske i hele pisseprøven var at jeg holdte på å sprenge blæra, men da jeg på åpent toalett med en MP i nakken fikk scene skrekk var det ikke mulig å få ut en dråpe.

Ved HV inrykket ble hele første dag brukt til utlevering av utstyr og jeg trodde derfor at jeg hadde sluppet unna kontroll. På begynnelsen av dag 2 ble vi bedt om å møte i en verkstedhall. Vel inne i hallen ble alle bedt om å legge alle personlige eiendeler i lua (Vi var allerede kledd opp i feltuniform) ta et skritt fra lua og snu ryggen til. Bikkja fant seg et festmåltid i form av min lommebok. Jeg hørte dette ganske lett da bikkja var bak meg. Lommeboka hadde flyttet seg 20 cm ut av lua da vi fikk plukke opp igjen våre eiendeler. 4 mann ble plukket ut til videre kontroll. 3 av disse var tilfeldig utvalgte sammen med meg, sikkert for å unngå uthengelser av enkelt personer.


Ved en urinprøve vil en bli stående på et toalett med døren åpen og en betjent fra Narko Nord/Sør i døråpningen. Man kan pent be vedkommende snu seg, men ikke regn med at vedkommende gjør det. Står du lenge og sliter med å pisse så er det større sjans for at du får viljen din.
Å ta med urin vil jeg si er meget mulig men trolig alt for stress å utføre.
Syndes selv synd på vedkommende som skulle overvære min urinprøve da jeg måtte drite i samme slengen. HAHA han gikk bort fra dør åpningen ganske fort etter at første kubben traff vannet.
Betjenter fra Narko Nord/Sør er ofte bistått av MP men i hovedsak er det MP soldater som bistår. Dersom det er kun MP tilstedet er jeg noe usikker på holbarheten i det de måtte oppdage i forhold til en sivilrettslig sak. Men de har nok ingen problem å ta det med Politiet

Dersom du ikke er sikker på om du klarer å bestå en urinprøve må du være forberedt på avhøret. Ikke noe stress men her kan man lett snakke på seg en tusenlapp ekstra i bot.

Fra forelegget jeg har fått:

I Straffeloven §162 første ledd
for ulovlig å ha tilvirket, innført, ervervet, oppbevart eller overdratt narkotika, eller medvirkning til dette.

Grunnlag:
En gang kort tid forut for xx.xx.xx i "en by" kjøpte han av en ukjent person 3 gram cannabis (hasj) for kr. 300,-

II Legemiddelloven §31 annet ledd jf § 24 første ledd
for uten lovlig atkomst å ha brukt narkotika

Grunnlag:
I tiden forut for xx.xx.xx i "en by", eventuellt andre steder, har han brukt cannabis (hasj) og kokain.

5000,- blanke kroner!

Del II var ikke til å unngå, men den første paragrafen kunne jeg lett ha snakket meg utenom, men jeg forklarte meg hvordan jeg hadde fått tak i keefen. Dumt men jeg fikk faktisk en god tone med fyren som avhørte meg og det var nada stress og tenkte ikke så hardt på at dette kunne gi mer straff.
I avhøret er det ingen vits å lyve, du kan bare la være å svare på spørsmål dersom du ikke ønsker å svare. Er du dårlig til å lyve er det lettere å nekte å uttale seg pga represalier.
Det eneste du har plikt til er å oppgi navn, fødselsdato, adresse, samt hva du arbeider med eller hva du studerer.
Dersom politiet gir uttrykk for at saken din likevel vil sendes til domstolen, har du ikke mye å vinne på å avgi forklaring under dette avhøret. Så du kan fint nekte å forklare deg, men det greieste er å tilstå bruk og INGENTING annet. Dersom du ikke tilstår vil saken sendes til domstol hvor saksomkostninger og advokat kostnader vil komme i tilleg til en noe dyrere bot.

Dersom politiet stresser deg til å avgi svar før du har fått tenkt deg godt om, bør du vente med å svare til du har fått ryddet tankene dine. Bruk den tiden du trenger. Husk at du ikke har plikt til å forklare deg. Husk også på at det du sier i avhør kan benyttes mot deg i en eventuell sak og at du da vil bli konfrontert med det du har sagt.

ADVARSEL! Dersom du har mobil med deg vil denne bli gått igjennom, meldinger er ikke kos å få slengt i trynet i avhøret. Dette kan fucke din troverdighet og regelrett sette andre personer du kjenner i en del problemer.

Litt om det jeg lærte i avhøret om Narko Sør:
Narkotika avdelingene til forsvaret er delt opp i Narko Sør og Nord. Basically 2 forskjellige operasjons områder av praktiske årsaker.
Narko Nord og Sør er underlagt justis departementet og har politi myndighet, dvs at de arbeider i all hovedsak med forsvaret men er likestillt med politiet.
Sakene de etterforsker oversendes ditt lokale politidistrikt for domfellese evt forelegg.
Forelegget blir å finne på uttømmende politi attest for alltid.
Men en ordinær politi attest mener jeg at forelegg forsvinner etter 5 år. Dette må dog verifiseres.

Videre dersom du blir tatt blir du tilbakeført til Vernepliktsverket lister dog med annmerkning om at du har blitt tatt for narko. I følge vernepliktsoffiseren på stedet var det umulig å bli kallt inn igjen til HV tjeneste etter å ha blitt merket som dette i VPV's lister.

For ordens skyld les http://www.mistenkt.no/Avhor/ meget kort info om avhør

Lykke til!