View Single Post
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Spørs helt på hvor lenge det har hengt. 2 uker så er avskjæret null stress å spise. Jeg kvernet noe avskjær som hadde hengt mer enn 8 uker og lagde pølser av det. Synes de rimelig gode for å koste så lite (betaler 20 kr kg for avskjær). Er det åpenbart mugg på det ville jeg ikke brukt det, men har ikke merka noe problemer av å spise det hvertfall. Usikker på om tørrmodning blir en type fermentering, men isåfall gir det mening at det ikke er direkte helseskadelig, men en spesiell smak, det har det definitivt. Kan ikke si at jeg synes det smaker vondt, men det er en intens nøttesmak.
Vis hele sitatet...
Etter 2 uker så er det jo ikke spesielt mye "skorpe" på kjøttet. Men etter 4+ uker så har kjøttet en helt annen farge, og et tykt ytre lag som sikkert er sopper eller bakteriekultur eller noe slikt. Det smaker virkelig høgg. Fargen kan faktisk får et markant grønnskjær noen plasser.

Den nøttesmaken du nevner, det trenger jo inn i kjøttet også og er jo det som gjør det renskårne kjøttet så etterspurt, men jo lengre det tørrmørnes jo flere smaker blir det. Etter ca 3 til 4 uker så begynner smaken å gå fra nøtteaktig til mer en slags gammelmodnet ostesmak. Og da det blir fort en smak en må venne seg til å like.

For all del, om du ikke er blitt dårlig av å spise avskjæret går det kanskje bra å fortsette. Men jeg ville nok sjekket feks med en slakter for sikkerhetsskyld. Kan hende du bygger opp feks en skadelig bakteriekultur i magen om du fortsetter å dytte i deg avskjæret? Eller kanskje noen av forumets kjeminerds eller skolerte kokker kjenner til om det er egnet som mat for mennesker?

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Ja nei hvordan det i praksis skulle fungert å begynt å gjete dyr rundt i villmarken uten konsesjon er jeg usikker på. Er bare en drøm som sagt, ikke noe jeg har planlagt. Alt jeg vet er at det går an å leve sånn. Sånn som samene ja.
Vis hele sitatet...
Tror nok du må se etter annet enn småbruk. For på småbruk så er det gjerne ikke ikke beiterett. Du har vel stort sett kun det "rundt tunet".

Men selv om du finner en gård med flott fjellbeite så er det vel i praksis ingen som lever på den måten lengre. For dyra skal jo hjem till gårds før snøen legger seg, og da må du ha fått klart vinterfôr til dyra. I praksis betyr det at mens dyra er til fjells så sitter du i en traktor og slår gress og stabler rundballer, tømmer gjødselkjeller og gjør klart til neste slått. Det er ikke mye tid til å "henge på fjellet".

Samene flytter vel mellom 2 beiteområder. Fra innlandet til kysten. Men de er vel til fjells bare i perioder og resten av tiden er de i sitt vanlige hus som alle andre? Men ingen kan velge å bare bli same med rein. Den retten må arves tror jeg.

Om du kjøper stort gårdsbruk utenlands feks nord el sør amerika så kan du vel i praksis få til drømmen. Men det blir vel med gårder der som ellers, at jo større areal jo mer koster det?

Om du vil leve urfolklivet så er det kanskje enklere å bli fangstmann og samler i nord norge der de har uendelig mye statlig grunn? Sålenge du flytter teltet ditt ofte nok i hht reglene og har rett til å jakte/fiske/sanke så trenger du i teorien ikke veldig mye penger. Du kan vel også søke sysselmmannen på svalbard om å få disponere en fangsthytte på svalbard. Da kan du fiske, jakte og leve av naturen, langt fra folk og kjenne på hvordan livet engang var. Tror det åpent for at alle kan søke, det er dog begrenset antall hytter så du må kanskje søke noen ganger for å bli en av de heldige.

Kan du leve fangstmannlivet på egen grunn blir jo alt enklere, eller kanskje du kan kjøpe deg rettighetene til fangstmann og samlerlivet hos en som alt eier sin egen grunn, jaktrett og fiskerett i innsjøer? Kanskje du i det minste kan få til noe sånn som ett års tid slik at du får testet ut drømmen? Om du ikke søpler til og griser det til så er det sikkert noen som er villig til å gi deg den muligheten i bytte mot en håndfull penger?