View Single Post
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hva tenker du blir svinn? Det eneste som forsvinner er vann. Protein og fett innholdet er stort sett uendret selv etter 11 uker. Man skjærer gjerne av skorpen, det er sant, men jeg spiser det glatt i stedet for å kaste det. Litt tyggemotstand da, trim for tenna
Vis hele sitatet...
Ja det vann som fordamper under modningen, men det er jo ikke svinnet. Svinnet jeg snakker om er avskjæret du får når du renskjærer kjøttet og fjerner den ytre missfargede delen. Btw. Det skal ikke spises.

Du kan jo forsøke å veie kjøttet når du tar det ut av tørrmodning, og etter at kjøttet er renskåret. Da vil du selv se og måle hvor mye svinn det blir. Skorpen kan bli alt fra millimeter tykk til centimeter tykk. Jo lengre du modner jo tykkere blir det ytre laget du må fjerne men jo mer endres smaken i kjøttet.

Du spiser avskjæret? Hvorfor i alle dager? Det smaker jo helt skrekkelig. En annen ting er jo at det er neppe spesielt bra for deg å spise det. I det ytre laget så vil det være ting som du ikke er ment spise. Kanskje noen kan sin kjemi bedre enn meg og kan opplyse om alt hva som er på det ytre laget men jeg kan si dette; smaken alene er et signal til hjernen vår at dette skal vi på ingen måte spise. Det blir jo en slags levende kultur utenpå kjøttet når det tørrmodnes. Og den vokser jo lengre kjøttet modnes. Om det er sopper eller bakterier aner jeg ikke. Men det kan ikke være bra å spise det, for det er virkelig en smak du ønsker å unngå. Virkelig.

Dessuten, du modner jo for bedre smak og høyere opplevd kvalitet. Da gir det jo ingen mening å spise avskjæret, for det smaker virkelig vondt.


Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg mente enten småbruk eller en nomadisk livsstil, ikke at de to er det samme. Nomadisk blir å leve på de produktene dyra gir (melk og kjøtt) mens du gjeter dem gjennom store slettelandskap.

Hadde aldri drevet småbruk for profitt, for da er det helt andre krav enn om det er til egen husholdning.
Vis hele sitatet...
Aahh. Makes sense.
Sist endret av _abc_; 12. september 2021 kl. 09:20.