View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har fått tak i sopp, Golden Teacher. Jeg lurer på om man kan microsdosere for å behandle depresjon, om noen har prøvd og hvilke dose man må gå på?
Vis hele sitatet...
Jeg har eksperimentert litt med mikrodosering. Vanskelig å si hva som er reell effekt og hva som er placebo når man tar så små doser at man ikke merker noe tydelig. Men min erfaring er at jeg blir litt mer våken, fokusert og mer i kontakt med egne følelser, og assosierer litt friere. Blir dosen for stor kan det bli ganske ubehagelig, jeg kjenner at noe er annerledes og tankene løper litt for fort.

Ordentlige tripper har gjort underverker for min mentale helse. Først og fremst har de redusert eller fjernet svært negative tvangstanker som har ødelagt mye for meg. Det var en utilsiktet og uventet effekt av min første tripp, der jeg følte meg ren og klar i hodet i tiden etterpå, og merket at jeg fikk en dragning mot alt som er vakkert og hyggelig, i stedet for å bare oppsøke og kverne på krig og depresjon og elendighet. Litt som å restarte hjernen. Jeg har senere prøvd å trippe med spesifikke mål, altså at jeg "pakker til turen" i dagene før ved å meditere på, og snakke om, forskjellige problemer jeg har i livet. Det har vært med vekslende hell - jeg haddde en, hva skal man si, monumental tripp hvor jeg virkelig følte at noen emosjonelle knuter løste seg opp og bare forsvant, og jeg har hatt tripper hvor ting bare ble enten utrolig fint eller helt kaotisk, og som var vanskelige å ta med seg noe ut av. Men en vanlig bivirkning for meg, etter en tripp, er at jeg blir mye mer oppmerksom på hva som er fint i livet, og friere til å velge å ikke mate meg selv med alskens dritt. F.eks blir det lite interessant å se på nyheter og voldelige filmer, og verden fremstår generelt vakrere. Jeg kan vanligvis ikke fordra edderkopper og andre kryp, men under og etter en tripp kan de være uendelig fascinerende og jeg kan kikke lenge på dem før jeg slipper dem ut av huset (i motsetning til å drepe dem umiddelbart). Min erfaring er at hodet blir roligere.

Jeg tror jeg kunne brukt trippene mer konstruktivt hvis jeg hadde hatt en tripsitter med, men jeg har foreløpig kun hatt anledning til å gjøre det helt alene, og da er jo sjansen større for at man går seg fast i negative tanker underveis. Det kan være ekstremt ubehagelig, men jeg tenker ikke at det er farlig med mindre jeg skulle bli suicidal eller noe. I alle tilfelle har jeg det alltid bedre etter en tripp.

Jeg prøver som sagt å "pakke til turen" ved å fylle hodet med gode og konstruktive ting i dagene før, og bruker meditasjon for å øve meg på å møte vanskelige ting. Jeg har bare trippet ute i fint vær og har til gode å prøve en ordentlig introvert tripp hvor man legger seg på et mørkt rom. Jeg kan tenke meg at det blir en helt annerledes og sannsynligvis givende opplevelsee, men etter å ha opplevd naturen på tripp sitter det langt inne å velge å være innendørs.

Man kan gjøre mye for å styre trippen i en god retning, både før og underveis (husk musikk!), men jeg vet aldri hvordan den egentlig blir. To turer på samme dosering kan være helt forskjellige, og jeg klarer sjelden å sette fingeren på akkurat hva som avgjør det. Min anbefaling er å prøve en tripp, og husk at den er ikke egentlig ferdig bare fordi rusen er over. Følg med på hva som skjer i tiden etterpå. Og kanskje ta første tripp uten å ha spesifikke forventninger til hva som skal skje eller hva du skal oppnå. Bli litt kjent med soppen først.