View Single Post
Sitat av litenfrosk Vis innlegg
Hei, har noen spørsmål som jeg fikk etter siste tur jeg var å plukket.

1. Jeg så at noen av soppene hadde en del fluer inni seg, jeg fikk de bort ved å blåse og klemme litt, men kan dette være et problem?
Her er et bilde og her har de spist soppen helt svart: https://imma.gr/93191x9d016

2. I forhold til spørsmål 1 (spurte på identifiseringstråden) fikk jeg en respons fra meaculpaUIO med dette:


Vil ikke det være et problem å koke soppen? Siden man dreper virkestoff med høy varme?
Ønsker gjerne litt mer informasjon fra meaculpaUIO hvis han ser dette.

3. Var og noen sopper som var slapp i kjøttet (var store og så litt gamle ut), er dette et problem?

4. Jeg har tenkt å nå nivå 5+, hvor viktig er det å spise på tom mage? Kan jeg for eksempel kompensere med mer mengde sopp?
Vis hele sitatet...
1. Insekter og diverse larver kommer ut av soppen når den tørker og krymper i størrelse. De fleste soppene har larver i seg som man ikke ser fra utsiden. Har aldri hatt et problem med det, ekstra protein. Ser soppen helt oppspist og svart ut pleier jeg å knipse av hatten og ta vare på stilken, den forvitrer sist.

2. Vet ikke, har ikke hatt denne problemstillingen selv.

3. Som jeg skrev ovenfor, med mindre soppen er svart og begynner å bli til en slimete gugge, så blir den en del av kostholdet.

4. Du kan kompensere, ja, men anbefaler å spise en lett måltid ett par timer i forveien (unngå fett og melkeprodukter, det tar lang tid å fordøye og vil utsette/svekke oppturen noe). Helt tom mage er ikke særlig behagelig under turen.