View Single Post
Nei, det kan en ikke si.
Når jeg gikk på sanitetsskolen, så var det snakk om antibiotika. Jeg kan ikke huske noe om steorider (da antageligvis kortison), som da demper immunforsvarets respons, slik som ved allergier og senebetennelse. Det kan hende, at det var i praksis da, og bruke slike midler, og jeg ikke husker det eller lærte det. Eller det er noe som har kommet etterpå. Men jeg antar og tror dette er en dokumentert positiv effekt, og derfor bør fortsette. Ikke noe der altså.
Det som er nytt her, at dem også har brukt askorbinsyre/C-vitamin i tillegg til antibiotikaen og steoridene. Dem har da ment, at dette gir en mye bedre virkning.

Så derfor har en gjort forsøk, der pasientene med sepsis har blitt delt opp i 2 grupper. Der den ene gruppen har fått en type antibiotika og en type steorid alene. Mens den andre gruppen har fått samme type antibiotika, samme type steorider OG askorbinsyre.
Da ser en om askorbinsyra utgjør noen effekt. Altså om gruppen som har fått askorbinsyra har hatt en betydelig statistisk merkbar positiv helseeffekt (altså om forskjellen på antallet er statistisk støy, eller effekt). Denne studien viser ingen slik effekt. Tallene er litt ulike, men det er da statistisk støy. Det er denne studien viser. Altså det å tilføre hestedoser med askorbinsyre, har ingen positiv virkning her.