View Single Post
Sitat av Kuami Vis innlegg
NRK avgift er noke tøv, mange folk som ikke ser på NRK en gang som må betale avgift.

Mange folk som bruker viaplay, netflix exc, som ikke trenger eller vil ha NRK men må fortsatt betale.

Aller merkeligste er at dei skal ha betalt av 17 åringer??
I alle dager....
Vis hele sitatet...
Ja, og det er mange som ikke bruker sykehus som fortsatt må betale. Eller barnehager, høyere utdanning... Sånn kunne vi fortsatt nærmest i det uendelige.

Det er bred politisk enighet i at vi trenger en allmennkringkaster. Noe som kan servere nyheter, underholdning og folkeopplysning uavhengig av folks inntekt og som ikke har føringer fra kommersielle interesser. Det er viktig for demokratiet. Netflix er underholdende, men det gir knappest folk noe som helst kunnskap til å gjøre informerte valg når vi skal bestemme hvem som bør styre og stelle i dette landet.

Jeg tror NRK er viktigere enn noen gang. I en jungel av fake news er NRK en kilde til relativt balanserte og kvalitetssikrede nyheter. Det burde være egenpålagt pensum for enhver over 18 år å få med seg Dagsrevyen, Dagsnytt 18 og Urix på radio eller TV daglig. I tillegg er det enormt mange meget bra radioprogram, spesielt på P2.

Underholdning? Vel, det er jo smak og behag. Jeg skjønner at Netflixgenerasjonen kanskje finner en del av det treigt, men fremdeles er det svært høye seertall for feks Gullrekka. Sportssatsingen deres har jo fått seg et skudd for baugen, dessverre, men vi får se hva de kommer opp med som alternativer etterhvert. Det de gjør på dette feltet gjør de meget bra - gleder meg allerede til VM i Fischer random sjakk i slutten av måneden og i lyn og hurtigsjakk i romjula.