View Single Post
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Jeg begynte med visual basic fordi det var lett å lage programmer med GUI (det var forsåvidt enda enklere i Click&Play og Gamesfactory som jeg drev med da jeg var enda litt mindre, men det er ikke programmeringsspråk). Dette var i hovedsak ting som fikk meg interessert i mer enn å bare drive med spill og internett, uten at det gav meg noen særlig innsikt i programmering, utover variable, if-then-else og løkker.

Så har jeg såvidt drevet litt med php og javascript (naturlig nok i sammenheng med HTML og CSS), men det har i hovedsak vært på hobbybasis og for å kunne modifisere andres kode når jeg lagde hjemmesider.

Når tar jeg begynnerkursene i objekt-orientert programmering og da bruker vi Java. Her lærer man mer avanserte ting som f.eks. metoder/funksjoner, objekter, datalagring, rekursjon, enkle design patterns, sub/superklasser og absktrakt ditt&datt.

Den viktigst forskjellen nå er egentlig at vi får store oppgaver som er tilpasset nivået vi er på, noe jeg syntes var vanskelig når jeg drev på hjemme med bøker... Det er ikke så lett å finne på programmer som ikke er for vanskelige, men allikevel en utfording. De oppgavene vi har fått "bryne" oss på har vært typiske registreringsoppgaver som f.eks. slektsregister og boligutleie, og jeg leverte nettopp et program løser sudokubrett (med brute force, ikke logikk da :P).

Jeg synes Java har vært et bra språk å begynne med fordi det er ganske strengt på koden, men ikke fremstår så absurd for nybegynner som c/c++ kan gjøre (eller ihvertfall gjorde på meg og jeg vet at programmene til Dweep ikke heller har nådd til de hele store høyder :P)