Tråd: 9000kr i bot.
View Single Post
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Du har flere gode poeng, men ja jeg tror dette øker respekten. Respekten som i at han ikke tørr å gjøre dette igjen.
Vis hele sitatet...
Du tenker på frykt, ikke respekt. Det er to veldig forskjellige ting og bør ikke blandes sammen.

Jeg er veldig interessert i nettopp dette med politi og politirollen. Jeg mener respekt for politiet er kjempeviktig, mens frykt for politiet vil kunne spenne bein på hele samfunnet og føre til økt kriminalitet og i verste fall opprør og forsøk revolusjon/maktovertakelse og borgerkrig.

Jeg mener at Politimester Bastian fra Torbjørn Egners kjente barnebok bør være et overordnet forbilde for alle politimenn og for politiet generelt. Vi bør innføre gule uniformer, gule politibiler (også når det gjelder spesialenheter og spesialkjøretøy). Målet bør være en tilstedeværelse som avverger kriminalitet, ikke å ta flest mulig forbrytere, derfor bør sivilt politi begrenses til et minimum og unifrmert (gult!) politi maksimeres. Lokale lensmenn fremfor sentralisert politi. Stikkord som lokalkunnskap, vennlighet, høflighet, serviceinstilling, respekt og rettferdighet bør gå forran offansivitet, agressivitet, straff og avskrekkende effekt.