View Single Post
Sitat av commie Vis innlegg
Javisst, noen timer med diktanalyse er det som får folk til å droppe ut ...
Vis hele sitatet...
Nei, men følelsen av at du kaster bort tid på noe som overhodet ikke er nødvendig gjør.

Uansett, jeg har sagt det før, men jeg holder meg til at det primært er ungdomskolen og tildels barneskolen som er problemet. Den drives ikke godt nok. Ungene blir skoleleie og opplært til å ikke lykkes. Det blir bare så tydelig på videregåendeskolen, fordi det er første stedet mange av disse møter noen som helst form for krav, og første de gjør som er mer eller mindre frivillig.

Problemet er todelt. For det første er det veldig mange mennesker som hadde under 3 i snitt på gymnaset som idag jobber som lærere på ungdomskolen. Dette er fullstendig uakseptabelt. For det andre er det en gjennomgående mangel på respekt for læreryrket. Foreldrene er kravstore, og vil i stor grad backe opp ungene i enhver konflikt med skolen. Dette smitter av på ungene. De gode lærerene takler dette, men alle de dårlige/middelmådige lærerene (som alltid kommer til å finnes, vi kan ikke alle være enere) faller i mye større grad igjennom enn før.

Frafallet på videregående er bare et symptom på et mye større underliggende problem.