View Single Post
Sitat av Chikara Vis innlegg
For noen år siden ga jeg henne en norsk-oversatt bok av Eckhart Tolle "The Power Of Now" / "Det er nå du lever"

Dette var min egen introduksjon til meditasjon / mindfulness som har hjulpet meg på mange måter. Utfordringen der var at min mor umiddelbart oppfattet dette som belærende "new age" og en forenkling / generalisering av hennes tilstand.

Hun har en tendens til å reagere veldig defansivt så snart man foreslår et alternativ eller løsning, og da virker det nesten som om hun har blitt for komfortabel / trygg i sine negative tankestrømmer og derfor ikke vil la egoet sitt utforske nye og ukjente perspektiver. Fordi det ikke finnes noen "enkel løsning". Det skal liksom være vanskelig.

Dette høres veldig flytendes og woo-woo ut når jeg skriver det, men dette er min personlige oppfattning. Derfor understreker jeg varsomhet rundt tilnærmingen. Jeg forstår at freak.no ikke er en altvitende, men alle erfaringer og råd blir tatt godt imot her.
Vis hele sitatet...
Min oppfatning er at meditasjon gjør en i stand til å bli oppmerksom på mønstre i adferd og tanker, som man kanskje ikke var klar over fra før, eller eventuelt er vant med å oppdage for sent slik at man ikke kan gjøre noe for å ta et alternativt valg. Ikke mer eller mindre. Så ingen kur for angst / depresjon i mine øyne. Men hvis det er slik at depresjonen bunner i en uheldig subjektiv opplevelse av virkeligheten over tid, som ofte er tilfellet, så kan det være god hjelp å bli oppmerksom på de skjulte tankemønstrene som styrer en, slik at man har muligheten til å ta andre valg i hverdagen.

Hun må igrunn ha viljen til å putte inn arbeidet selv. Ser ganske enkelt at det kan være litt provoserende å bli tipset om å meditere når man er deprimert. Blir jo fort oppfattet enten som at man tar svært lett på diagnosen, eventuelt at man sier: "Hei! Du har hatt et vanskelig liv! For å få ha det så bra som oss andre, som ikke har hatt et like vanskelig liv, må DU gjøre en ekstra innsats, som ingen av oss andre trenger å gjøre."

Vanskelig å finne informasjon som ikke bikker over i å bli for new-agey/spektakulær/cheesy/østlig orientert. Men kanskje det finnes noe bra info på internett som du kan gi henne så hun skjønner hvorfor det kan være noe som kan være verdt å se på?