View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Det vil ikke nødvendigvis være slik nei.
Hvorfor vet jeg ikke, men det finnes mange typer "graderinger" innenfor adhd, der ADD f.eks er uten den hyperaktive faktoren som er i diagnosen ADHD.

Kanskje èn av dine foreldre har det, kanskje èn av besteforeldrene har det.
Ettersom det ikke finnes så veldig mye info ang. dette emnet i "eldre tid", er det vanskelig (spesielt for meg) å gi deg et konkret svar på det.

Det er nok mange som har diagnosen, selv uten å vite det.
Det er ikke sagt at man -blir rusmisbruker- fordi man har ADD / ADHD, men det er desverre som oftest da dette blir tema, og da personen blir utredet.

Det er nok mange foreldre som ikke vet at de har ADHD, men som har klart seg et langt liv uten noe medisinsk behandling, fordi de har funnet andre metoder å bearbeide dette på.
Det være seg f.eks: Hele tiden å holde seg i aktivitet i form av f.eks bygge hus, fikse på huset/låven what ever.
Jeg snakker nå ut i fra personlige erfaringer jeg har gjort opp med min egen far. Der det har blitt stillt spørsmål til om han kanskje har diagnosen selv.

Han kommer nok aldri til å gjenomføre noe utredning, men jeg vet at han har latt "hammern og spikeren" være sin egen terapi, der han holder sitt aktivitets nivå i sjakk ved å heletiden ha prosjekter på nøst, hytte, hus, garagsje osv.