Tråd: Oslo havn
View Single Post
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av M&G
Neppe. Kameraovervåkning krever tillatelse fra Datatilsynet, noe som er ganske vanskelig å få. Men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes overvåkning uten tillatelser. Jeg har jobbet med installasjon av overvåkninganlegg, og det er bruker, ikke installatør som er ansvarlig for at de nødvendige tillatelser er innhentet.
Og det er vel ca. 10.000 overvåkningsanlegg i Norge pr. i dag som kjøres uten de nødvendige tillatelser.
Men alikevel, kan du "triksene" så er slike kameraer ikke til noen nytte. Men det man BØR være litt obs på, er kameraer som overvåker andre områder, men som kanskje har mulighet for å samtidig dekke plassen der hvor du oppererer.
F.eks kameraene rundt Sjursøya oljehavn er skumle greier, de dekker hele Sjursøya, pluss litt til. Og det er skikkelig utstyr, med pan/tilt og ordentlig zoom. Så de som sitter nattevakt inne i fjellet til tankanlegget har god oversikt dersom det skulle skje noe på eller i nærheten av Sjursøya. OG de nøler nok ikke med å ringe Onkel dersom det skjer noe kriminelt.

Men når det er sagt, jeg tviler på at de har noen oversikt helt bort på container havna, det er nok helt utenkelig egentlig.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke forstå hva som får deg til å si at det neppe er kameraovervåkning på kontainere med innhold. Det kan da ikke være noe problem å få tillatelse til dette fra datatilsynet i en havn med mange kontainere, med andre ord store verdier.