Tråd: legalisere?
View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av L0rdMeL
Tias: Jeg prøver å se det i sammenheng, og det er derfor det blir paradoksalt for meg. Hvis en lar noen få lov til å gjøre noe, så blir det opp til personen selv å ta konsekvensene, og samtidig så må samfunnet ta konsekvensen av at personen har mulighet til å ruse seg, og med de konsekvensene det har. Derfor har ikke staten noe den skulle ha sagt bare på grunnlag av selve rusingen, men hvis personen bryter andre lover, slik som "kjøring i alkoholrus", så kan staten straffe han, men ikke idømme avrusning fordi selve det å ruse seg har personen lov til.
Vis hele sitatet...
Det er klart man bare skal straffes for å ha brutt loven, jeg tror ikke noen sier noe annet.

Men, hvis en faktisk idømmes en fengselsstraff, så ER dette faktisk tvangsavrusning, enten du vil det eller ei, for rusmidler er forbudt innenfor fengselets fire vegger. Så jeg ser ikke helt problemet med at folk skal sperres inne på steder som faktisk har kompetanse til å gi folk den behandlingen de trenger (f.eks. alkoholabstinenser kan være dødelig i seg selv, og en alkoholavrusning må på INGEN MÅTE skje uten en slags nedtrapping eller behandlig med medisiner). På samme måte som at hvis du skyter deg i foten med hagle, så vil du ryke inn på sykehuset, selv om du kanskje protesterer, for behandling skal du ha.

Ang. rusbehandling eller avrusning så er jeg forresten ikke sikker på at folk faktisk sperres inne og avruses sånn uten videre. Vel, klart, avrusning i fengsel er jo en ting, og sansynligvis har man vært gjennom det verste allerede på glattcelle-stadiumet, men jeg tror ikke folk får plass på behandlingssentre så lett... Såvidt jeg vet står folk i kø i årevis mens de venter på behandling for selv så sterke avhengigheter som opiat- og heroinavhengighet.

tomiz: Her støtter jeg proxick; det er veldig egoistisk av deg å ikke ta hensyn til andre mennesker i samfunnet og bare gjøre det du selv vil, selv om det i første instans bare skader deg selv, men allikevel vil det i andre instans skade andre på forskjellige måter.
Jeg gjetter for eksempel at foreldra dine ikke er så særlig glad for at du sitter på gutterommet å røyker, kanskje de blir triste av dette, kanskje de blir såra og redd for hvordan det skal gå med deg(Kanskje på grunn av propgandaen, men det er allikevel en konsekvens).
Hva med oss andre i samfunnet, la oss si du er en av dem som røyker hver dag og derfor er sløv og slapp og gidder ikke ordne deg en jobb og lever på sosialen(ikke at du gjør det, hva vet jeg, men som et fiktivt eksempel). Er det da rettferdig at vi skal måtte betale for at du skal få lov til å ødelegge deg selv så mye du vil?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du alltid skal se for deg et worst-case scenario. Hvorfor har du så mye imot din egen sort, hasjrøykere, at du alltid skal se for deg en eller annen innrøyket tulling som ikke passer inn noe sted, mangler ansvarsfølelse og tyr til sosialhjelp? Jeg kjenner faktisk ikke en eneste person som passer til den beskrivelsen. Og jeg kjenner MANGE hasjrøykere!

For det første: Staten gir sosialstønad til de som trenger det, enten de er rusmisbrukere eller ikke.
For det andre: Selv om han faktisk hadde røykt hver dag, så er det langt ifra ensbetydende med at han ikke jobber og lever på sosialstønad. Jeg vet om PLENTY eksempler på det motsatte, og statistisk sett så er det svært få av de som bruker eller har brukt cannabis som bruker eller brukte det daglig.
For det tredje: Hva hvis han hadde vært alkoholiker? Er det da rettferdig at han skal få sosialtønad fordi han føkker opp sitt eget liv? Jeg vet forresten om alkoholikere som, selv om de muligens lever et fattig liv, gjør det svært godt på universitetet. Hva hvis du en dag krasjer for å ha kjørt for fort. Er det da føkkings refferdig at vi skal betale for dine tåpeligheter!? Hvis du ikke liker sosialisme så kom deg til helvete vekk her ifra, men enn så lenge så er Norge sosialdemokratisk, og jeg håper det forblir slik.