Tråd: legalisere?
View Single Post
tomiz: http://stats05.emcdda.eu.int/en/elem...tab04-en.html; her vi du se at blant 1805 spurte nordmenn svarte 4.5% at de hadde prøvd cannabis i 1999...Om dette stemmer vet jeg ikke, men som du ser er det forskjellige statistikker som sier forskjellige ting, og egentlig vil jeg stole mer på EU sitt organ for narkotika enn VG. Hvis du går innom www.sirus.no ser du at blant ungdom mellom 15-20 så er det nedgang siden 2000 og fram til nå...
Men dette er igjen statistikk, og statistikk er Induktive sannheter, og derfor vil de aldri si den fulle og hele sannheten, men kan bare gi pekepinner, så ja. Mørketall eksisterer, men i hvilken retning de går vet vi ikke.
Jeg kjøper rett å slett ikke dine argumenter fordi jeg har hørt dem såpass mange ganger før, og i tillegg trodd på dem selv, men slik jeg ser ting nå så er jeg usikker. Og når du nå hevder at dine argumenter for legalisering faktisk er 110% sanne, så får du meg virkelig til å tvile.
For eksempel, er løsningen på et rusproblem i samfunnet å gi alle fri tilgang? Nå har folk tillgang ja, men det er ulovlig og kan derfor slåes ned på. Når det blir legalisert, vil det være vanskeligere å f.ex sende folk på avrusning mot deres vilje, som jeg mener kan være nødvendig i enkelttilfeller, for da vil det ikke lengre være ulovlig, og en kan derfor ikke idømme avrusning.

Og jeg nevnte aldri gener, jeg sa KULTUR. og du må skille kultur og gener, visste du for eksempel at alle hunderaser har nøyaktig de samme gener, men oppfører seg fullstendig forskjellig?

Jeg sa ikke at Norge var en versting, men mener fortsatt ikke at ruskulturen er sunn, og når jeg sier ruskultur så mener jeg ruskultur, ikke alkoholkultur. Du sier forresten selv at du stadig vekk møter mennesker som ikke ser på alkohol som et rusmiddel engang, selv om det er skadelig, dette har igjen med kultur å gjøre, men slik tror jeg det er overalt hvor alkohol nytes:P

Og igjen, du kaller cannabis et svakt rusmiddel, jeg selv mener at det er på mange måter sterkere for psyken enn blant annet alkohol, og det mener jeg ut ifra empirisk forskning(førstehåndsopplysninger).

Et menneske som får friheten servert på et sølvfat vil ikke vite hva det skal bruke den til, eller hvordan det skal spise det siden det ikke har opplevd det før.