View Single Post
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Forresten så er det allmenn kunnskap at det ikke er garden som kommer til å eskortere kongefamilien, hvis det skjer noe alla det som skjedde rett før 2. verdenskrig
Vis hele sitatet...
Du er ikke kjent med slagene ved Midtskogen utenfor Elverum? Der et tysk raid for å gripe Kong Haakon og Regjeringen ble stoppet av gardister?

Jeg skal ikke sette garden på noen pidestall, men har selv opplevd skrullete folk ved post 2 (forport) på slottet. Hvorvidt de var en sikkerhetsrisiko får være opp til enhver å bedømme, men det var en person som var fast bestemt på at han skulle besøke Harald. Og jada, det sitter DKP inne på slottet som i de fleste situasjoner ville grepet inn før han ville kommet helt inn, men det er en lengre "chain of command" hvor garden er DKPs ansikt utad, med tilhørende øyne og ører som forenkler deres arbeid.

For all del, TMB og flere til er operative, men ikke her til lands i et daglig vaktoppdrag, som var det jeg påpekte. MP og V&S-avdelinger har ikke VITALE oppdrag av samme karakter. For all del, de passer på leirvakten i sin egen leir, men det kan ikke sammenlignes med f.eks. å passe russergrensa som GSV driver med.

Hvor enn du har det fra at garden har helikoptertropp viser vel hvor mye du egentlig vet om hva som skjer innad i bataljonen, for det finnes ingen helikoptertropp. KP1 som er lett-infanteri _kan_ benytte seg av helikopter for å komme tidlig ut i felten og som er opplært i det taktiske rundt dette ("deployment" fra helikopter). Det er noe i forsvaret som kalles infrastruktur. For de som syns dette er forferdelig vanskelig å skjønne kan jeg forklare: Det er en kobling mellom flere avdelinger som yter tjenester for hverandre. Forsvarets helikopterpiloter på Torp bidrar til dette.

Sier ikke herved at garden er bedre enn det andre, men det ble spurt om erfaringer og kunnskap om enkelte avdelinger noe jeg prøvde å besvare ut av hva jeg vet, at du rakker ned på noe du ikke aner noe om sverter bare din egen troverdighet.