View Single Post
Vel, jeg kan si at det er helt jævelig å stå der på Yrkesmessa i 3 hele timer, kjeder affen av seg. Og rar i magen (do-stil) ble jeg også første 20 minuttene, kan ha vært noe jeg spiste, men. For øvrig, vi/de/ungdommer får en haug med informasjon. På 10.trinn fikk vi besøk av en haug rådgivere og folk som snakket om ting, problemet var at mesteparten ga faen og heller ville komme seg ut. Samme vitnet jeg da vi var der, mange som så ut til å ikke bry seg helt stort. En får nok av informasjon, en haug forskjellige nettsteder enblir henvist til og et stort hefte med veiledning. Allmennfag er tingen om en orker noen år til med standardfag + litt valgfrihet, og da får en også hele 3 (!) år på seg, for å la tankene falle sammen til ditt ønskede yrke. Du må da studere videre på høyskoler eller universitet, men da kan du være sikker på at du lærer for livet. Be damen din om hun har sett i lappene/papirene hun ganske garantert har fått hendene i, eventuelt be henne ta kontakt med rådgiveren på skolen. For øvrig kan en rote rundt på nettet, vet ikke om du finner noe, men Ung.no - Utdanning og Utdanning.no

For øvrig må jeg si at jeg stortrives på allmennfag ved Kvadraturen

Edit: Og octavarium sier også noe som er lurt. Sett av litt tid til å gå dit utenfor skoletiden. Skader aldri om en er i tvil på hva en ønsker å drive med. (Jeg ser at alle her har kommet med gode forslag, er bare å ta fatt om en ønsker å bli noe!)
Sist endret av ProZhen; 13. januar 2006 kl. 20:17.