Tråd: ørepropper
View Single Post
Nå har jeg brukt Shure EC2 i et par timer og har en del førsteinntrykk å dele med dere. Jeg plukka opp et par på office line i Oslo for 825 kroner.

De virker veldig solid bygget, med ledningstykkelse godt over godkjent, gulljack og solid plast.

Jeg bruker silikonplugger av type medium (de følger med i tre størrelser, og det følger også med noen i skumgummi som jeg ikke har prøvd), og pluggene sitter som støpt i ørene uten at det er ubehagelig. Jeg sitter 20 cm fra en telefon som ringer ganske høyt, og ikke faen om jeg hører den. Her snakker vi hørselvern, så jeg ser at pluggene passer godt for utsatte musikere, som trommiser.

De er komfortable, men presser litt. Det er en tilvenningssak, tenker jeg. De "flukter" med ørebrusken, så jeg kan ligge på sida i sofaen her uten at det presser og blir ubehagelig. Fiffig for soving. Det skal sies at det tok en del forsøk før jeg fant ut hvordan de skulle sitte i ørene, men jeg konsulterte til slutt manualen (ja, det følger med en ganske omfattende manual), og fant en perfekt fit.

Så det mest interessante: Lydkvalitet. Jeg er vant til å lytte gjennom et par Grado SR60, og er forsåvidt bortskjemt. Jeg merker fort om det mangler noe i frekvensbildet. Jeg kan si med en gang at jeg er utrolig imponert over lyden i disse. Den er svært avhengig av plasseringen av proppene i øregangen, men når du får dem på rett plass er den fantastisk bra. Detaljert, oppløst, bra bassrespons. Det er ikke Grado, men faen ikke langt unna.

Disse sitter jo et godt stykke inni øret, og det er ikke fritt for at det er en skokk med ørevoks på dem allerede. Litt småekkelt (dette er ikke plugger man deler med en kamerat, for å si det slik), men tuppene på pluggene er i vaskbar silikon, så det blir problemfritt vedlikehold, skulle jeg mene.

Jeg kommer ikke til å angre dette kjøpet, tror jeg. Tok en tur ut i verste byrushet i Oslo i stad, og hørte ikke en dritt når musikken var av, og kun godlyd når den var på. Herlig, men litt surrealistisk. Og kanskje litt farlig, i og med at folk i biler og trikker driter i at livet ditt er skjørt i denne byen. Men jeg vil heller dø med disse i ørene, enn et par hvite hjerneaidsspredere fra Apple.
Sist endret av Gilgamesj; 2. september 2005 kl. 14:39.