View Single Post
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Bare for å tilføye, man får samme "effekten", altså tilgang til O2 av å legge lokket løst oppå gjæringskaret, men mye mindre risiko for bakterier og villgjær enn med et håndkle, så jeg sier meg enig i at håndkle rådet er misvisende.

Bakterier og villgjær slipper til i de aller fleste hjemmebrygg, men så lenge den tilsatte gjæra har god helse og er i overtall, blir bakterier og villgjær bare mat for den regjerende gjærstammen.

Rødsprit ville jeg nok aldri sett på som et alternativ, men en runde med antibac(overflate desinfeksjon) først og så en runde med starsan(ingen skylling etterpå) vil i de fleste tilfeller være mer enn godt nok, derimot å skylle med kald vann gjør egentlig hele prosessen unødvendig.

Det viktigste når man desinfisere er at overflaten er ren i utgangspunktet, er den den, så er disinfisering bare en ekstra sikkerhet og ikke en nødvendighet, samtidig så varer 1 liter med antibac og 1liter med starsan så lenge at det er snakk om øre pr brygg så hvorfor la vær?
Vis hele sitatet...
litt pirking. antibac er 95% etanol og tilsatt diverse ting som f.eks dette stoffet som virker meget fiendlig mot vannlevende organismer og utvikler giftig gass i kontakt med vann. https://www.miljodirektoratet.no/glo.../m259/m259.pdf

rødsprit er bare denaturert etanol tilsatt 2- propanol ( isopropanol ) og er ikke nevne verdig farlig i de mengdene i rødsprit ( det er bare tilsatt for og utløse brekning vist noen intar rødspriten)

jeg bare tørker dunken med 3lag tørkerull som jeg har helt litt rødsprit over, skyller med kaldt vann fra dusjen før jeg fyller opp ønsket mengde vann fra samme kilde.