View Single Post
Kommer til å bli hudfletta av noen her ser jeg men hør: kostholdet ditt har veldig lite til ingenting å si når det kommer til kosthold. For noen har det en sammenheng, ja - men det er ingen regel. Jeg sleit som fy med kviser i tenårene, hadde store cyster på kinnene og i pannen. Det var grusomt. Var x antall ganger til hudpleier, mamma brukte sikkert 10k+ på hudpleieprodukter en periode. Ikke en dritt hjalp.. Men så gikk jeg en runde på tetracyclin (antibiotika) som jeg fikk med legen og det hjalp på cystene. Fikk en stor interesse for hudpleie etter hvert, prøvde meg frem med mye rart og etter hvert som årene gikk ble bare huden bedre og bedre. Nå får jeg veldig sjeldent kviser, men jeg har store porer og ganske oljete hud, men det får jeg ikke gjort særlig mye med. Hudpleieproduktene kan bare gjøre så og så mye. Jeg har en del arr etter kvisene også, de har kommet seg med årene men nå etter 10 år blir de nok ikke bedre

Dette med kosthold igjen: søk det opp, det ser ut som det eneste forskere har kommet frem til er at mat med høyt sukkerinnhold kan ha noe å si. De studiene som er gjort ellers er enten små eller lite relevante og ikke en god pekepinn. Nå skal det sies at vi alle har nok møtt diabetikere som har strøken hud, kjenner selv et par som har diabetes typ 2, kostholdsrelatert og de har ikke en jævla pore i ansiktet omtrent.. Så ja, ro ned på sukkeret kan sikkert være hjelpsomt men ta dette med kosthold og kviser med en klype salt. De aller fleste som sliter mye med akne har prøvd ALT, inkludert dette med kost, og det fungerer ikke. Det er vanskelig å finne en fix når man strever med kviser.

Ang. kosthold så har jeg hatt shit kosthold hele livet omtrent og det har aldri vært verre enn det er nå. Likevel er der ikke en eneste kvise å se og huden min har i perioder en glød jeg ikke er helt sikker på hvor kommer fra, jeg er slurvete med rutinene for tiden fordi livet går ikke så greit.. Huden derimot chiller. Når huden min var på det verste var jeg i slutten av tenårene, hormoner kan ha hatt noe å si, men jeg spiste enorme mengder sjokolade daglig.. Det gjør jeg ikke nå lenger, men sukkerinntaket er fortsatt noe høyt.

Gå til hudlege fremfor hudpleier, vær forsiktig med hudpleiere, de prakker på deg mye dritt. Ingenting av det hun hudpleieren solgte meg hjalp noe særlig, unntaket er Clenziderm serien til Obagi (vet ikke om den selges lenger), den hjalp litt MEN den er kjempe sterk. Usikker på hvor bra det er for huden på sikt å bruke så kraftige produkter. Sjekk ut dr. Dray på youtube - en av få som IKKE vil tjene penger på deg men som vil opplyse deg. Hun er gæren når det kommer til solkrem da (men sikkert lurt å være det), men sjekk ut videoer om kviser o.l.