View Single Post
Trådstarter
47
Sitat av SaySo Vis innlegg
Har du vært på nav.no og sett der?
Var smertelig enkelt å finne informasjonen du spør etter.
Akkurat hvordan det er når du jobber i en jobb og er syk i den andre stod det ikke noe spesifikt om.
6g er maksbeløpet. Og det er ikke utenkelig at du vil få full dekning for lønn på stedet du er sykmeldt fra og i tillegg mottar lønna di fra den andre arbeidsgiveren. I et slikt tilfelle og med en såpass voksen inntekt ville jeg ikke blitt sjokkert hvis Nav ikke aksepterer sykemeldinga di, men det er aldri godt å si.
Såvidt jeg kan forstå så vil du det samme utbetalt i sykepenger om du er sykemeldt fra en av jobbene, eller begge fordi du maks får 6g utbetalt
Vis hele sitatet...

Jo, jeg har lest på NAV, men finner ikke et tydelig svar i trygdeloven. Eller det vil si den er klar på at man skal få dekket opp til 6G i den jobben man er sykemeldt i. Problemet er at NAV har avslått dette og ønsker å avkorte sykepengene med ca 50%. Jeg klager nå på dette, så får jeg se hvordan det går.

Folketrygdloven § 8-28 angir at sykepengene beregnes ut fra inntekten hos den arbeidsgiveren man er sykmeldt fra. Ifølge klagen og den generelle forståelsen av loven, bør sykepenger derfor beregnes ut fra inntekten ved arbeidsplassen (Arbeidsplass A)hvor jeg er sykemeldt alene, uten å kombinere inntektene fra forskjellige arbeidsgivere hvis ikke begge inntektene er nødvendige for å nå maksimalt sykepengegrunnlag (6G)

Jeg mener at jeg skal motta full sykepengeutbetaling basert på inntekten fra Arbeidsplass A. Reduksjonen i sykepengene på grunn av inntekt fra et annet arbeidsforhold som jeg ikke er sykmeldt fra, er ikke i henhold til folketrygdlovens intensjoner, slik jeg leser regelverket. Men jeg har tatt feil før jeg :-)

Sitat av BuRuD Vis innlegg
Som SaySo skriver. Svaret er veldig lett å finne ut av. Men så er problemet NAV, samt hva den andre jobben er. Her er det mengder med artige fall gruer man kan ramle inn og ut av. Så svaret er overhode ikke så enkelt som man i teorien skulle tro.

https://compendia24.no/sykdom/sykepe...rbeidsforhold/
på den linken her er det noen artige eksempler.

Det som er det beste i Norge AS, når man arbeider i det private å tjener grei med penger, er å ikke bli sykemeldt.
Samt at du da tjener 700k i hver jobb, så er du jo fort bort på jobb i 80 timer ila ei uke. Så det er en del ting du skal være obs på her å.
Vis hele sitatet...
Du sier det greit med " Men så er problemet NAV" :-) Jeg syns uansett det er merkelig at de skal avkorte sykepengene med ca 50%, når jeg fint kunne valgt å være sykemeld fra begge stedene. Da måtte de betalt 6G uansett.
Sist endret av Eckhard; 11. mai 2024 kl. 23:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.