View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Takk, skal spørre om strattera. Virker denne også på Dopamin?
Vis hele sitatet...
How Does Strattera Work?
Unlike stimulants, which primarily work by increasing levels of dopamine and norepinephrine in the brain, Strattera selectively increases only norepinephrine. Given dopamine’s role in reward and pleasure, and norepinephrine’s role in arousal, attention, memory, and impulse control, the idea is that Strattera has the potential to help symptoms of ADHD without abuse potential of stimulants

Dette er hentet fra https://eappenclinic.com/blog-strattera-for-adhd/.

Så, nei er svaret på dopamin. Og litt av årsaken står der. Hvis du går inn på linken står det en del mer om det.
Forstår deg slik at du ikke har fått diagnose på adhd? Det er ikke uvanlig at den er vanskelig å få dersom man ikke klarer å nyktre opp og være rusfri under utredningen.
Eller, jeg skal kanskje ikke si det for jeg var definitivt ikke rusfri når jeg fikk diagnosen første gang, men jeg vet at det kan være krav om det. Og det er gjerne for å finne ut hvordan du er og fungerer og hvilke symptomer som opptrer hos deg. De fleste er vanskelig å tolke hvilke symptomer som kommer fra individet og hvilke som stemmer fra rusmidler.
Også er det jo masse fellestrekk på adhd symptomer og forskjellige traumer og sånt