View Single Post
Sitat av Greenthumb Vis innlegg
Så her er det mye skjønn ute å går? Tenkte på at det vil jo være svært høy terskel for f.eks pasienter å være åpen med legen sin om rusbruk dersom legen er forpliktet til å melde dette videre. Det vil jo ikke være særlig godt for folkehelsa, og folk vil kanskje ikke være åpne før det er "for sent". Altså at dem har utviklet plager som ikke kan overses.
Vis hele sitatet...
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Kjenner ikke regelverket omkring det, men det korte svar er, ja. F.eks. hvis jeg oplyser til min lege at jeg tar kokain i helgene, så vil de slutte med og gi meg ADHD medesin. Jeg lever etter regelen: har du bruk for hjelp med ditt misbruk, så innrøm det. Er det normal bruk og ikke misbruk, og går det ikke utover din produktivitet etc. så ALDRI innrøm rus bruk, det vil bli loggført, og det vil ikke fjernes, selvom du sier du er edru..
Vis hele sitatet...
Hei
Reglene sier mer spesifikt noe sånt som «dersom pasienten er syk (på en måte som er farlig for trafikksikkerheten) og antakeligvis kommer til å være syk i 6 måneder eller mer, så utløses meldeplikten. Hvis sykdommen derimot antakelig varer mindre enn 6 måneder kan et muntlig kjøreforbud utstedes isteden.» eller noe lignende. Så, det legen må vurdere er om trådstarter er rusavhengig og har rusproblemer ut i fra det han forteller.

Det er altså ingenting i reglene som sier spesifikt at ved rusbruk SKAL det meldes fra om, det er mer omfanget av rusbruken og varigheten det handler om. Dessverre er det helt opp til hvert enkelt menneske å definere hva som er problematisk rusbruk og ikke. Selv har jeg merket at nasjonaliteten til legen ofte har mye å si. En norsk lege er som oftest paragrafrytter, mens en spansk lege blunker og smiler lurt når jeg forteller om sporadisk cannabisbruk.

Vet ingenting om meldeplikt til barnevernet, har aldri vært involvert med dem, men regner med at det er en annen sak enn trafikksikkerhet. Her er det barnets beste som er i fokus, og det er også opp til legen å tolke hva som er bra og ikke.
Sist endret av Tysteren; 8. april 2024 kl. 13:45.