View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Du beskriver definitivt traumesymptomer ja, og det du har opplevd er rikelig grunn til å utvikle både vanlig og kompleks ptsd.

Du gjør noe veldig viktig allerede, nemlig å støtte deg på det sosiake nettverket ditt. Ellers er det ulike terapiformer som kan hjelpe. Sjekk også ut EDMR. Jeg har ikke prøvd det selv, men mange har god hjelp av det.

Man kommer ikke over fortiden sin, men man kan få kontroll på de symptomene du beskriver og få et bra liv. Man må gjerne lete litt for å få hjelp, men en bra fastlege er en god start.

Skam og dårlig selvbilde er vanlig, særlig ved kompleks ptsd. Det er også veldig vanlig å undervurdere sine egne opplevelser, og lure på om det er "ille nok" til å forsvare å bli så traumatisert, eller som du, tenke at man ikke fortjener hjelp. Det er ting med måten traumatisering fungerer på i hjernen som gjør at man tenker sånn, det er ikke sånn. Det du beskriver skal godt gjøres å ikke få ptsd av, og du fortjener hjelp.
Vis hele sitatet...
Stor takk for et svar fullt av medfølelse.

Grunnen til at jeg ikke fortjener hjelp er at jeg har valgt alt dette selv og at de rundt meg har blitt så såret av mine dumme valg.

I tillegg har jeg skadet/mishandlet/banket mennesker fysisk og vært vitne til og ikke grepet inn når andre har skadet mennesker da jeg var aktivt kriminell og ruset meg.
Jeg har gjort andre vondt og da er det karma at jeg plages av det og har vondt.

De har allerede brukt ressurser på å prøve å hjelpe meg både på ARA, DPS og min egen mor samt venner.

Hvorfor skal de bruke MER tid på meg??

Fastlegen tør jeg ikke gå til fordi jeg etter lukket avrusning og flere rettsaker, dommer og tvungne straffer er livredd for at det skal settes igang en prosess hvor de skal grave i minnene mine eller tvangsinnlegge meg.

Det mest akutte er søvnen for den er umulig å finne i mer enn noen timer hver natt som igjen fører til at psyken rakner mer og mer. Jeg har snart ikke mer kapasitet til å stå imot noe som kan gi meg hvile og søvn.

Men selvmedlidenheten min er egentlig patetisk.

Jeg må bli sterkere eller gi opp, helst første.

Takk igjen for forståelse Pi*
Sist endret av krystallkongen; 5. april 2024 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.