View Single Post
Hei freakforum, takk for sist

---

TL;DR - er det noen her med en kaotisk/kriminell/ruspreget/voldelig fortid eller barndom som er diagnostisert med kompleks PTSD? Eller andre diagnoser?
Er det vanlig å bli så preget av slike ting at man får varige psykiske problemer?

---

Jeg har en nær venn fra langt tilbake med diagnosen "kompleks PTSD" som til forandring fra vanlig PTSD kommer av lange perioder med høyt stress, gjentatte eller lengre perioder med fysisk utrygghet (både vold og vanskelige levekår), når "vanlig" PTSD gjerne har én spesifikk hendelse som utløser tilstanden. Typ boligbrann, bilkrasj, utsatt for vold eller annen ekstremt belastende hendelse.

"Vanlig" PTSD får man relativt hurtig etter det traumet man opplevde, og en som har det bra økonomisk og sosialt (ressurssterk) har lavere risiko.
Kompleks PTSD får man når disse traumatiske tingene skjer igjen og igjen over lang tid uten at man har ressursene til å komme seg vekk.

Kroppen og psyken vender seg til en uforutsigbar, kaotisk og langvarig belastende levemåte, og det henger igjen selv når du har kommet ut av miljøet som forårsaket traumene til man får behandling og støtte.

---

Stiller spørsmålet først, så kan man velge om man vil lese eller ikke:

Er det noen her med tung kriminell fortid eller som har gått gjennom lengre perioder med gjentatte og/eller lengre perioder med forferdelige og farlige hendelser som sliter med PTSD-lignende symptomer? Fått diagnose? Hvilken?

Er det vondt å tenke tilbake på fæle hendelser, men umulig å la vær å tenke tilbake? Konstant tankekjør som dreier seg om disse fæle hendelsene?
Ekstrem skam og skyldfølelse på grunn av livet man valgte?

Evig redsel og "være-på-vakt" følelse? Aldri være trygg selv i reellt trygge situasjoner eller ved høye lyder? Massiv stressfølele ved lukter, steder og mennesker som minner deg om det som plager deg?

Negativt selvbilde og følelse av å ikke fortjener hjelp fordi man selv "valgte" å gå veien man gikk? At du fortjener å lide for feilene dine?

Hva gjorde du for å komme deg over fortiden?
Hva slags råd vil du gi en som ønsker å leve livet i fred uten å rives i stykker av vonde minner relatert til rus, det fæle miljøet og alt som følger med?


---

Jeg er like under 30 år og har en meget ustabil fortid med ekstremt mye kriminalitet, rus, dommer, rettsaker og soning samt ufattelig mye trusler, vold og ekstrem utrygghet.
Jeg var en del av det åpne rusmiljøet i Brugata, og det var MILDT sagt kaotisk og veldig belastende.

Har opplevd å ha venner som har blitt hold fanget og torturert for penger av desperate rusmisbrukere, har selv blitt knivstukket flere ganger, blitt ranet med våpen, blitt overfalt osv osv osv.
Har også vært med på fæle ting som er blitt gjort mot andre, vold og ran samt "gatejustis" og jeg plages enormt av dette i dag.
Noen fortjente det, mange fortjente det ikke.

Dødsfall pga. OD og selvmord er mindre fremmed enn jeg skulle ønske det var, og mange har vært alt for unge. Noen var knapt myndige.

Fysisk utrygghet både som i at fast bosted til tider var ikke-eksisterende (veldig stressende), og konstant risiko for å bli hoppa på av noen som skal ta meg.

Som barn var hjemmet mitt utrygt og fullt av konflikt. Fysisk vold til tider. Følte meg ikke trygg hjemme, og dette er noe av grunnen til at jeg sluttet å være hjemme og heller drev med småkrim fra før jeg var myndig og problematikk ifht skole, før det eskalerte til det tunge miljøet i Sentrum.

---

Jeg har hatt gode perioder og dårlige perioder, men som regel har jeg alltid brukt, enten fast eller sporadisk, diverse rusmidler for å døyve påtrengende minner og redsel for irrasjonelle trusler.
Gikk tur med en i nær familie for noen dager siden og holdt på å gå i bakken flere ganger da jeg hørte raske fottrinn bak meg, men det var bare joggere. Tror jeg har noen etter meg, men så snapper jeg ut av det fort selv om jeg kjenner det lenge på kroppen.
Kroppen min henger igjen i min tidligere tilværelse hvor man måtte passe veldig godt på ryggen sin og alltid følge med på andre og politi.
Skvetter av politisirener og politibiler. Tror det er fordi jeg har blitt tatt 7-8 ganger og dømt for diverse.

Enorm skam og skyld overfor familie, mamma, søstre og alle som så meg gå til grunne før jeg ble lagt inn på lukket avrusning og havnet i behandling.

Våkner så jævlig mange ganger om natten av kaotiske og ekle drømmer preget av flukt, død, vold samt mye rusbruk i skitne leiligheter, våkner og svømmer i svette.
En god natt er 3-4 oppvåkninger og kanskje 4-5 timer søvn.
En dårlig natt er å ligge våken hele natten og være utmattet dagen etter.
8 timer kan jeg ikke huske sist jeg fikk.
Dette er verst, da søvnmangel gjør alt det andre verre og presser meg mot å justere følelsene mine med stoffer.
Jeg røyker hasj majoriteten av kveldene for å roe litt ned og få gått en tur på kveldstid, og slik ting er nå har jeg større ting å ordne opp i før jeg begynner å redusere røykingen.
Quetiapine hver kveld.
Jeg er totalt ute av stand til å sove uten hjelpemidler. Eller totalt ute av stand til å unnskylde å ruse meg..?

Før, da det ble forferdelig har jeg tydd til Subutex, Benzo, Lyrica, og av og til Alkohol. Gjerne kombinert.
Nå som dette ikke er aktuelt sliter jeg skikkelig.

Kompis prøver å få sitt støtteapparat i LAR til å tilby meg hjelp da jeg er redd for at ting skal gå til helvete om jeg ikke prøver å ordne opp i det som plager meg.

Det ble litt skrift ja Mye på hjertet åpenbart.

Men faen heller, hva skal man gjøre med sånt her? Om ting ikke blir bedre må jeg legges inn, sprekke eller sjekke ut fullstendig. Men for øyeblikket holder jeg meg fast.

Rant over, takk for oppmerksomheten.
Sist endret av krystallkongen; 4. april 2024 kl. 02:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.