View Single Post
Hei, så fint at du vil ta dette grepet. Jeg er personlig selv i rusbehandling for alkohol nå og kan forklare litt hvordan det fungerer. Først gjelder det som han her sier over å undersøke selv, legene har ofte ikke veldig mye erfaring eller oversikt over tilbudene. Det er enten lege eller en ruskonsulent som du kan få igjennom NAV som kan få henvist deg til en TSB plass (tverrfaglig spesialisert behandling). Jeg anbefaler deg å sjekke her for en oversikt over alle slike i landet: https://tsbnorge.no/.

De vil gjøre en vurdering av behovet ditt ut i fra hva du sliter med. Første steget er avrusning enten på en seksjonsavdeling av lokalsykehuset, eller i tilbud som ARA tilknyttet sykehuset. Det du bør gå for etter dette er døgnbehandling, og da er det lurt å sjekke litt opp hvilke som er nærme og som kan passe deg. Personlig er jeg på en instutisjon med rundt femti andre, i alle aldre, som sliter med alt fra rus til psykologi i forbindelse med Kirkens Bymisjon, og dette er gratis. Jeg hadde unngått mestringshusene og Trasopp med mindre du har masse penger, fordi dette er ofte veldig dyrt. (80-120 000kr/mnd)

Selvom stedet jeg er på er gratis, så er det ikke noe dårlig av den grunn, tvert imot! Her får du eget fint rom som du kan innrede, du har eget bad. Det er frokost, lunsj, middag og kvelds, god mat. Det er aktiviteter og helgetilbud, og du kan også ha permisjon hjem eller til byen så ofte du vil så lenge du har en god plan for turen. Her er det psykologer, treningsrom, trenere, fysioterapaut, de ordner deg briller, fikser tennene dine gratis, alt av helsehjelp er tilgjenglig. Det er også en sosionom som kan hjelpe deg med økonomien, alt du trenger for å komme deg på bena igjen!

Støtter også at du kommer inn i AA, men TSB er en fin inngangsmåte for det da de ofte kjører deg på møter i nærmiljøet.