View Single Post
Sitat av Idek13378 Vis innlegg
Blir ikke nødvendigvis verre av å gå til psykolog, men blir verre når jeg ikke får noe som helst råd eller behandling for problemene mine. Feks sliter jeg med ekstrem indre uro, til det punktet at det er konstant tankekjør 24/7. Fikk beskjed av de at jeg måtte holde meg opptatt og at det skal funke, har prøvd det nå den siste tiden, og det hjelper der og da. Men så fort jeg kommer hjem og skal slappe av/sove, er det akkurat som at hjernen min skrur på tankekjøret på maks x10. Er så ille at jeg ikke klarer å slappe av, ever.



Er så ærlig med de som mulig, Greia er at det virker som de er mer opptatte av hva jeg har gjort de siste dagene over hvordan jeg egentlig har det. Har nevnt dette med tankekjøret utallige ganger nå og hver gang får jeg samme svaret ''hold deg opptatt, det hjelper!'', men det funker ikke på lang sikt i det hele tatt. Hodet mitt er fullstendig kaos, og det er aldri, ALDRI stilt i hodet mitt og det begynner å bli ekstremt slitsomt.



Når jeg spør hva de tenker om meg sier de bare '' vi tenker at du er en ung mann som har hatt en ganske tøff barndom'' men ikke noe om hva de kan gjøre, hva jeg kan gjøre, eller hvilken behandling jeg kan få. Er bare snakking, hele tiden.
Vis hele sitatet...

Snakking er gjerne det det går i. Men, det er jo kjedelig hvis du ikke får noen gode hånderingsmekanismer som fungerer. Med det sagt så handler det ofte om å se dine mønstre og opparbeidede overlevelsesstrategier, noe som tar tid og kan være veldig vanskelig.
Det med å holde deg opptatt og aktivisert høres ut som en grei taktikk dersom du tidligere har vært veldig inaktiv. Også tar det masse tid og ressurser å danne nye synapser i hjernen, så det gjelder å forsøke de forskjellige tingene over tid.
Synes også det er vesentlig å nevne at hverken psykolog, medisiner eller annet vil "fikse problemet" som at det ikke er der. Min erfaring med god behandling er at det handler om å lære seg å leve med traumer og annen ballast på en balansert måte som ikke forhindrer hverdagen så voldsomt mye. Sånn fungerer det ihvertfall for meg og de jeg kjenner.
Kanskje du vil ha mye igjen for å meditere en del og fokusere på det som skjer her og nå.
Tankekjør handler ofte om bekymringer og gjenspeiling av tidligere hendelser (eller fiktive scenarioer i fremtiden), så det å holde fokus her og nå kan være hjelpsomt.