View Single Post
Jeg skal innrømme at det har blitt presentert en teori en gang det siste halve året, på forskning.no, som handler om at det er mulig at noe kan oppstå fra ingenting nettopp fordi forskere har sett indiser helt i begynnelsen av Big Bang, som kan tyde på at fysikkens lover rett og slett brøt sammen akkurat i øyeblikket før big bang (snakk om mindre enn 1/100 sekund før big bang). Så det er tydeligvis ting som kan tyde på at det er mulig. Men personlig har jeg store problemer med å akseptere at noe kan oppstå ut fra ingenting. Altså at virkning kan oppstå uten noen årsak.

Jeg tror heller ikke at universet vårt er det eneste som eksisterer. Isåfall må det alltid ha eksistert i en eller annen form. Kanskje det før Big Bang var på størrelsen av en ert, så skjedde det en kjedekollisjon f.eks. Mellom visse partikler, som førte til det vi kaller Big Bang. Det er en teori jeg egentlig er ganske åpen for. Mer åpen for det enn at ingenting har eksistert på forhånd.

Einstein mente iallefall at det eksisterer 11 ulike dimensjoner og at tiden kan være en av disse.
Men han mente også at tiden kan være en illusjon.

Tiden er en illusjon-artikkel: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/V...ksisterer-ikke
Sist endret av einsteindragon; 3. mars 2024 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.